Cestující na plzeňském hlavním nádraží mohou při čekání na vlak nahlížet do budoucnosti. Rekonstrukce za 1,7 miliardy korun je totiž v plném proudu a část nástupiště č. 3, nejbližšího k severní straně hlavní budovy, už vypadá tak, jak budou vypadat všechna.

Asfalt nahradila dlažba, která je navíc vyšší a usnadňuje výstup z vlaků, nad hlavami se táhne nové zastřešení v duchu geometrické secese… Objevil se však problém, kvůli kterému je ze třetího nástupiště zatím hotová jen polovina.

Stavbaři totiž mezi nově budovaným podchodem a silničním nadjezdem narazili na letitou ekologickou zátěž. „Půda je tam kontaminovaná množstvím staré nafty. Před několika desítkami let, možná v šedesátých nebo sedmdesátých letech minulého století, unikla zřejmě z depa nebo při přečerpávání a zůstala tam. Zeminu proto není možné jen odbagrovat," vysvětlil projektový manažer firmy Skanska, která práce provádí, Jan Mitlöhner.

„Průzkum rozsahu kontaminace ropnými látkami a následnou sanaci řešíme s Českou inspekcí životního prostředí," dodal mluvčí investora Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Znamená to tedy, že na třetím i čtvrtém nástupišti se stále pracuje, ačkoliv už měla být hotová v srpnu. Jejich otevření bylo třeba posunout na prosinec a zahájení následné přestavby nástupišť 1 a 2 na jaro příštího roku. Všechna nástupiště budou hotová do podzimu příštího roku.

Cestující ovšem zdržení příliš nezajímá. Podobu třetího nástupiště si pochvalují. „Skvělé je, že je vyšší. Jenom mi trochu vadí, že se mezi nástupišti dá přecházet jenom podchodem a horem už to nejde. Ale je to určitě v zájmu bezpečnosti," říká Karel Rychlý.

Bezpečnost je opravdu na místě. Kompletní rekonstrukce východní části nádraží, během níž se kromě nástupišť zmodernizuje také soustava výhybek, zastaralého zabezpečovacího zařízení a všechna východní kolejiště, totiž vlakům umožní projíždět stanicí až osmdesátikilometrovou rychlostí namísto současných 20 km/h. Vše skončí do června 2017.

„Aktuálně se pracuje na železničním svršku, spodku a na technologických zařízeních," přiblížil postup prací mluvčí SŽDC.

Nádraží v letech 
- stanice byla uvedena do -provozu v roce 1862

- hlavní výpravní budova byla otevřena v roce 1907

- v roce 2000 se budova i její okolí stala kulturní památkou

- v letech 2011 a 2012 prodělala hlavní budova rekonstrukci, na niž navázaly aktuální práce

Podle Marka Illiaše nyní stavbaře zaměstnává například trakční vedení, zabezpečovací zařízení, nová trafostanice, zařízení pro předtápění vlakových souprav a podobně. „Stavebně je hotova nová budova ústředního stavědla, kde nyní probíhá montáž technologií," podotkl mluvčí s tím, že mosty Jateční a Gambrinus mají po rekonstrukci konstrukce pod první kolejí.

Pro cestující, kteří mají k rekonstrukci nádraží jakékoliv dotazy či připomínky, stavbaři založili e-mailovou adresu uzel-plzen@email.cz.

O aktuálním dění informuje Skanska také na panelech v nádražní hale. Momentálně se na nich mohou dočíst: „V současné etapě probíhají rozsáhlé práce právě zde na hlavním nádraží. Rekonstrukcí prochází nástupiště č. 3, které je nyní uzavřeno, dále vzniká nové hlavové nástupiště č. 4 ve východní části železniční stanice (směr Praha, České Budějovice). Ve východní části stanice nyní také stavíme zcela nový podchod pro cestující, který propojí všechna nástupiště se Šumavskou ulicí a plánovaným autobusovým terminálem. U výpravní budovy pracujeme na rekonstrukci zavazadlového tunelu."