Českým drahám (ČD) chybí více než stovka strojvedoucích. Důvodů je několik. Jedním je nedostatečné finanční ohodnocení, které neodpovídá náročnosti profese. Řada uchazečů o zaměstnání také mnohdy nesplní podmínky.

„Když si uvědomíte, jaká je tady odpovědnost za lidi a všechno okolo, tak plat strojvedoucího tomu vůbec neodpovídá,“ říká strojvedoucí Michal P. z Chebu, podle kterého by bylo adekvátní, aby se průměrná mzda strojvedoucích u ČD nepohybovala okolo 30 tisíc čistého, ale aby byla nejméně o deset tisíc vyšší.

Problémem je i časová vytíženost. „Vstávám brzy, ve dvě, ve tři ráno. Jiné dny zase končím o půlnoci. Dělají se noční, víkendy, svátky, což může uchazeče odradit. Také přesčasů je hodně, protože nejsou lidi,“ vysvětluje.

Potíž je i s tím, že na uchazeče jsou kladeny poměrně vysoké požadavky. „Zájemci se musí hodně učit na zkoušky. Velká část uchazečů pak bohužel není úspěšná v důkladných zdravotních a psychologických prohlídkách a příslušných zkouškách,“ dodává strojvedoucí.

VLAKOVÉ SPOJE NEJSOU OHROŽENY

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského není situace s nedostatkem strojvedoucích u ČD až tak kritická. „V současné době za běžných podmínek není ohrožen provoz vlaků v Plzeňském kraji ani v jiných krajích,“ uvedl.

České dráhy a jejich dceřiná společnost ČD Cargo jsou nadále jediné firmy v republice, které se dlouhodobě věnují výchově nových strojvedoucích.

„Průběžně máme v přípravě na tuto profesi okolo 200 uchazečů. Jejich příprava trvá obvykle 9 až 12 měsíců a stojí kolem milionu korun. Strojvedoucí je sice náročná, ale velmi zajímavá a perspektivní profese,“ vysvětlil dále mluvčí.

U Českých drah v současnosti pracuje zhruba 3500 strojvedoucích.

„Přibližně 120 strojvedoucích bychom potřebovali do naplnění stavu. Tento rozdíl řešíme přesčasovou prací. Nábor a nástupy nových kolegů, uchazečů o tuto profesi, probíhají průběžně a kontinuálně a nejsou omezeny nějakou jednorázovou kampaní,“ dodal na závěr Šťáhlavský.