V příštím týdnu začne město opravovat povrch souběžných komunikací, které pod mostem vedou a kvůli tomu čeká řidiče několik omezení. „Důvodem je opotřebení povrchů, opravy se budou provádět od 19. do 27. října,“ potvrdil technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).

Mnohem zásadnější akcí bude generální oprava mostu, která se odhaduje na 30 milionů korun a je naplánována na rok 2015. Má odstranit problém, který trápí stavbu už od začátku. Do třípodlažního objektu u hlavního nádraží, který most překlenuje, totiž zatéká. S problémem si radnice neporadila za devět let. „Nepodařilo se zjistit příčinu,“ připustil Rund.

Už po převzetí stavby, kterou budovaly Stavby silnic a železnic a společnost Metrostav, reklamovala radnice zatékání do podzemních garáží. Zlevnila v nich kvůli tomu dokonce nájem firmě Blue Earth z 350 tisíc korun na pouhých 35 tisíc korun, protože společnost tu nemohla část prostor využívat k plánovaným komerčním účelům. Na nájemném (sleva trvala od roku 2004 do konce roku 2008) tu město přišlo o miliony korun.

Problém, proč do mostu zatéká a kdo za to může, nerozlouskli ani soudní znalci. Několik posudků se shoduje jen v tom, že do něj skutečně teče, ale zda je problém už v projektu, nebo byly špatně provedeny až stavební práce, nikdo neumí říci. „Navíc takové stavby jsou jen dvě v republice, jedna v Plzni a druhá v Praze a zatéká do obou,“ dodal Rund. Problém se snažil řešit už bývalý technický náměstek Jiří Uhlík (ODS). Potvrdil, že vyvolal řadu jednání, k žádnému výsledku se ale do doby, než ve funkci skončil, nedobral.

Podle Josefa Hlavničky ze Správy veřejného statku, který stál u problematické stavby od začátku, bude možné zjistit příčinu závady právě až při rekonstrukci. „Myslím, že chybou bylo už to, že se stavělo bez zadání, co v prostorách pod mostem bude a technické podmínky se tomu nepřizpůsobily,“ míní Hlavnička.

Nejmenovaný úředník magistrátu tvrdí, že ukázat na příčinu hned po otevření mostu se politicky nehodilo. „Otevíral se s velkou slávou za primátora Šnebergera. Bylo nemyslitelné jej vzápětí zase zavřít s tím, že do něj teče,“ uvedl.

Na opravě mostu se bude znovu podílet Metrostav a Eurovia (dříve Stavby slnic a železnic). „Uhradí veškeré náklady přesahující rámec financování generální opravy, kterou bychom jako měst platili v každém případě,“ prohlásil Rund s tím, že firma připouští svůj díl odpovědnosti na současném stavu. „Do oprav investovali v minulých devíti letech asi 2,6 milionu korun,“ dodal Rund.