• Připravili jsme pro vás Politickou inventuru Deníku. V těchto dvou týdnech denně vychází téma, jímž se radnice zabývala či zabývá. Oslovili jsme lídry dvanácti politických stran a hnutí, které v Plzni kandidují v říjnových komunálních volbách 
(10.-11. října).
• Každý odpovídá na danou otázku vždy ANO/NE, svůj názor může následně vysvětlit či okomentovat.
• Schopný politik se pozná i podle toho, že dokáže jasně a stručně formulovat své myšlenky, a proto naši lídři dostali na svůj komentář pouze 140 znaků. V přehledu jsou seřazeni podle pořadového čísla, které strana pro tyto volby dostala.

Vládnoucí koalice ODS a ČSSD tvrdí, že je ve výborné finanční kondici, opozice zase připomíná úvěry, které si radnice vzala, plus obrovské splátky za nové depo dopravních podniků.

Faktem je, že zadluženost města vzrostla za poslední čtyři roky o 59% na loňských 2,3 miliardy Kč. Každý Plzeňan tak v průměru dlužil přes 13 700 Kč, zatímco v roce 2010 to bylo asi 8500 Kč. Vyplývá to ze statistik společnosti CRIF, která sleduje bankovní úvěrový trh.

Plzeň má úvěry od Evropské investiční banky. Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) ale argumentuje tím, že jde o dlouhodobě nejlevnější půjčky na trhu a navíc zdůrazňuje, že městská pokladna není prázdná. „Máme asi dvě miliardy korun na účtu. To, že máme půjčeno tolik dlouhých peněz (na 20 let), neznamená, že město peníze nemá," tvrdí Zrzavecký a vypočítává investované peníze podpořené dotací z EU: divadlo, úpravna vody, fotbalový a atletický stadion, relaxační zóna ve Štruncových sadech, opravy a rekonstrukce ulic a kolejišť v centru města.

Jenže nejde jen o úvěry. „Typickým příkladem zadlužení Plzně je výstavba nového depa PMDP. Radní ČSSD a ODS zavázali město ke splácení dluhu po příštích třicet let," uvádí bývalý ekonomický náměstek primátora a zastupitel za Pravou volbu pro Plzeň Vladimír Duchek. Ten varuje i před dalším projektem, který ČSSD zveřejnila, a to zřízení městského pivovaru s cílem zvyšovat zaměstnanost obyvatel regionu. „Městský rozpočet nemá možnosti financovat takovou stavbu. Město by muselo znovu přijmout další miliardové dluhy," říká Duchek.

Pro příští plánovací období do roku 2020 už město nemá v úmyslu obrovské investice, výjimkou je jen tramvaj k ZČU na Borská pole (650 milionů Kč) nebo stavby a výkupy pro druhou etapu západního okruhu města (700 mil. Kč).

Mělo by se město, například kvůli investici do dopravní infrastruktury, v budoucnu zadlužit?

Mělo by se město, například kvůli investici do dopravní infrastruktury, v budoucnu zadlužit?

Mělo by se město, například kvůli investici do dopravní infrastruktury, v budoucnu zadlužit?

Mělo by se město, například kvůli investici do dopravní infrastruktury, v budoucnu zadlužit?

V Plzni na velkou radnici dále kandiduje těchto pět stran, mají ale buď neúplné kandidátky, nebo se v průzkumu veřejného mínění pohybují až na zadních pozicích:
• Strana svobodných občanů (lídr Jan Zavadil)• Volební strana Republika (Martin Ščepka)• Sdružení DSZ a NK (Zdeněk Kylián)• Strana práv občanů (Jan Kůrka)• DSSS – Za Plzeň bez hazardu a nepřizpůsobivých (Jiří Štěpánek)