„Řidiči posypových vozů už drželi během uplynulého víkendu mimořádnou pohotovost. Bylo to ale výjimečně kvůli předpovědi počasí, která slibovala teploty klesající pod bod mrazu a možnost sněhových přeháněk,“ informoval vedoucí úseku komunikací Správy veřejného statku (SVS) města Plzně Arnošt Kolařík.

320 kilometrů plzeňských silnic v zimním období udržuje ve sjízdném stavu společnost Vodohospodářské stavby (VHS) Teplice divize Plzeňské komunikace. Na území metropole se stará i o komunikace spravované Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou a údržbou silnic Kralovice (SÚS). „Jako řidiči u nás přes zimu pracují i externí brigádníci. Celkem je to asi 45 lidí,“ uvedl technik firmy Miroslav Kašpar.

Posádky posypových vozů podle jeho slov slouží nepřetržitou pohotovost přímo v areálu firmy pouze v případě, že předpověď počasí hlásí možnost náledí či sněžení. „Pokud je počasí teplejší, jsou řidiči doma. Musí však být k dispozici na telefonu a v případě potřeby přijet do práce,“ dodal Kašpar.

VHS Teplice jsou soukromou firmou, proto nemají jejich řidiči na zimu přichystaný náhradní program pro případ, kdyby se nesypalo, jako je tomu na Správě a údržbě silnic. Její pracovníci například vysekávají příkopy. Naopak stejně jako SÚS musí vozy dodržovat zákonem dané časové limity pro posyp jednotlivých komunikací.

Na zimní údržbu silnic v Plzni je letos připraveno celkem 21 milionů korun. Jedná se o částku srovnatelnou s loňským rokem. Peníze, které silničáři ušetřili díky loňské mírné zimě, tato částka ale nezahrnuje. „Ušetřené finanční prostředky jsme totiž již během roku investovali do oprav rozbitých silnic,“ vysvětlil Kolařík.

Jako první zajišťují silničáři sjízdnost komunikací, které jsou dopravou zatížené nejvíce. Na nejméně používané úseky pak vyjde řada o něco později.