Celkem 3757 míst je na oborech s maturitní zkouškou, ovšem bez gymnázií. Na těch je 540 míst, na učilištích 3139. Po sečtení přihlášek jsme se dověděli, že na maturitní obory se hlásí 2938 lidí, což je 56 procent všech uchazečů, 513 přihlášek doputovalo na gymnázia. To je deset procent z celkového počtu a 1795 na učební obory, které v celkové poptávce zaujímají 34 procent.

Větší radost než loni zažívají letos po sečtení přihlášek gymnázia, která zaznamenala v loňském roce propad zájmu kvůli změně režimu přijímání na školy, kdy mohli zájemci poslat na školu jen jednu přihlášku oproti dvěma v letech předcházejících. Uchazeči sázeli tehdy na jistotu a hlásili se radši na průmyslovky, kam se mohli dostat bez přijímaček. Letos se o gymnázia zájem opět zvedl.

Ale zase lamentují průmyslovky, které v boji o uchazeče změkčují pravidla přijímání stejně jako odborné školy. Například střední průmyslová škola elektrotechnická zkoušky vypouští, stejně láká uchazeče i střední odborná škola obchodní v Nerudově ulici nebo Střední odborná škola profesora Švejcara v Majerově ulici v Plzni. Minimum uchazečů bude absolvovat zkoušky na dopravní průmyslovce v Plzni i na státní střední zdravotnické škole.

Propad zájmu zaznamenala v Plzni soukromá Střední uměleckoprůmyslová škola Zámeček. Důvodem je prý otevření uměleckých oborů i na státních středních školách. Některým oborům dokonce hrozí že, je školy vůbec neotevřou kvůli nízkému počtu přihlášek. Týká se to například oboru čalouník na dopravní průmyslovce nebo malíř a klepíř na stavebním učilišti v Plzni.

K tomuto článku je možné hlasovat v pravém navigačním sloupci.

Grafy zájmu o střední školy z Plzeňského kraje

Škole došla jedna přihláška na obor čalouník

„Zatímco loni jsme po sečtení přihlášek mohli naplnit všechny třídy v průměru třiatřiceti žáky, letos je to kolem 27,“ uvedl zástupce ředitele Střední průmyslové školy dopravní v Plzni Zdeněk Buzek poté, co letos sečetl přihlášky. „Dětí je letos méně,“ vysvětlil, proč eviduje škola méně přihlášek než loni. Určitě se podle Buzka počítá s druhým kolem, protože gymnázia jsou přeplněná. „Takže sázíme na deváťáky, kteří se na gymnázia nedostanou,“ dodal Buzek. Pak možná třídy doplníme na třiatřicetihlavé kolektivy dodal.

Celkově doputovalo na školu 352 přihlášek, z toho 63 deváťáků bude muset kvůli horším studijním výsledkům na devítiletce absolvovat přijímací zkoušky.

Více přihlášek než míst je na maturitních oborech logistika, kam berou 30 dětí. Na stole má ředitel 34 přihlášek. Stejně dopadl obor letecká doprava. Jednadvacet přihlášek proti patnácti místům je statistika oboru požární prevence, který škola otvírá třetím rokem. „Jsme rádi, že jsme obor do nabídky zařadili, protože zájem je každoročně velký,“ uvedl Buzek. Škola nebude moci uspokojit ani všechny zájemce o nástavbové studium, kam berou třicet lidí, ale přihlášek je o pět více.

Obor, o který ale není vůbec zájem, je tříleté zaměření čalouník. „Dostali jsme jen jednu příhlášku. Přitom mají absolventi velmi dobré uplatnění, je to nedoceněný obor,“ dodal Buzek.

Odborně vymalovat? To bude problém, malíře pokojů nikdo dělat nechce

Přestože si většina učilišť stěžuje na nižší zájem o studium než loni, opak je pravdou na Středním odborném učilišti stavebním v Plzni na Borech. S čím si zde ale dělají hlavu, je malý zájem o některé obory, o které je ale paradoxně velký zájem na pracovním trhu. Rodiče upřednostňují obory, kde jsou děti v teple a pod střechou jako je instalatér a truhlář,“ vysvětlil zástupce ředitele učiliště Luboš Soutner.

Větší zájem než loni je na obor zedník, na který se přihlásilo 20 lidí, škola jich bere 24. „Ale chybějí nám klempíři, pokrývači. Na obor pokrývač se přihlásilo sedm lidí, přitom škola nabízí 12 míst. Loni to bylo ještě horší, takže jsme obor vůbec neotevřeli. Letos to možná dopadne podobně. Mizivý zájem je o obor malíř pokojů, který také možná neotevřeme,“ postěžoval si Soutner.

Ten se mizivému zájmu diví, protože se hodně staví, jsme doslova svědky stavebního boomu. „Takže časem nebudou na trhu malíři pokojů a budou k mání jen Ukrajinci bez odbornosti. Přitom je to obor nenáročný na vybavení, stačí auto a štafle,“ dodává zástupce ředitele Luboš Soutner. Zakázky mají podle něj jisté i tesaři, protože krov si nikdo sám dělat nebude ale potřebuje k tomu odborníka.

O tom, že mají absolventi stavebních oborů zaručený dostatek zacházek, vypovídá i zájem o práci učňů, kteří ve stavebních firmách absolvují praxi. „Jsou doslova na roztrhání,“ říká Soutner.

Prodavač už není v módě, táhne obchod a podnikání

Obchodní a podnikatelská činnost je maturitní obor, o který je vedle propagačního výtvarnictví největší zájem na Střední odborné škole obchodní v Nerudově ulici v Plzni. „Propagační výtvarnictví na trhu chybělo, velký zájem to dokládá,“ uvedla ředitelka Marie Klesová.

Na podnikatelství, které škola letos rozčlenila na cestovní ruch a zahraniční obchod, se hlásí 49 lidí. Škola jich bere 30. Větší zájem, než může škola uspokojit, je u nástavbového studia, kdy si chtějí vyučení udělat maturitu. Ředitelka eviduje 51 přihlášek proti 30 místům.

Horší je to u tříletého oboru prodavač, kam se rok od roku hlásí méně deváťáků. Letos jen 21. Přitom by jich škola klidně přijala 75. Ještě loni se jich hlásilo 30. „Nezájem způsobují i samy firmy, které do obchodů přijímají kdekoho a kvalita prodeje tomu pak odpovídá,“ míní ředitelka. Ta ale věří, že například prodejce elektroniky musí být dobře vyškolený.

Šindelářová: Středních škol s uměleckými obory je moc

Majitelka střední uměleckoprůmyslové školy Zámeček Renata Šindelářová

Spolumajitelka střední umělecké školy Zámeček v Plzni Renata Šindelářová poradila, jak si vybrat uměleckou školu.

Je o vaši školu větší než loni?
Zájem je nižší. Na všechny tři obory včetně žádaného grafika máme ještě volná místa. Je to tím, že umělecké obory otevřely i státní školy, které je nikdy neučily, takže je sporné, zda tyto školy mohou nabídnout kvalitu. Myslím, že nabídka uměleckých oborů je v kraji předimenzovaná.
Čím by se podle vám měli deváťáci orientovat při výběru umělecké školy?
Měli by si pečlivě zjistit, kdo na škole učí, zda je to respektovaný odborník. Měli by vědět, jak jsou absolventi úspěšní na vysokých školách. Vodítkem by mohlo být i to, v jakých grafických programech se ve škole pracuje. Zda to nejsou zastaralé programy vyrobené na koleně, ale ty, které požadují grafická studia. Šla bych se do té školy samozřejmě podívat.