To jsou jen některé z nových interaktivních exponátů plzeňské Techmanie, jež mají prověřit zručnost, kreativitu, postřeh či paměť návštěvníků.

„Každý ze zhruba tří desítek exponátů skrývá nějaký princip, na nějž návštěvníci tím, že si s ním hrají, musejí přijít," říká mluvčí Techmanie Tomáš Moravec.

Přestože byla expozice s názvem Přijď na to určena hlavně pro nejmenší návštěvníky od tří let věku, zabaví se u hlavolamů a vědeckých hraček všichni bez rozdílu věku. Málokdo totiž odolá tomu vyzkoušet si svoji zručnost, postřeh či kombinační schopnosti na netradičních úkolech.

Oblíbená je například hračka nazvaná Beruška na stromě. Po desce s různě umístěnými otvory se musí do horního otvoru vytáhnout míček umístěný v dřevěné objímce, jenž musí být v závěru prohozen horním otvorem.

V Techmanii nashromážděné skládačky, bludiště a hlavolamy jsou běžně k dostání v obchodech. Autoři expozice tedy vybírali ze stovek na trhu dostupných her. Umístění některých z nich do expozice nakonec zavrhli například kvůli malým kouskům, které hlavolamy obsahovaly. „Nechtěli jsme riskovat, že by to někdo spolkl nebo ztratil," říká Moravec.

Herní prostředí s dřevěnými stolky je dílem mladého průmyslového designéra Štěpána Soutnera, který získal cenu Talent designu 2011. Ten nyní pracuje na nové expozici Vesmír, kterou science center Techmanie představí letos na podzim.

Expozice, která střídá soubor už značně opotřebených hlavolamů „MáToHáček", zůstane uprostřed hlavní haly Techmanie minimálně do konce roku. Poté ji plzeňské science center plánuje půjčovat do dalších měst.