A co s podezřelým zeleným sýrem udělal? Zamířil s ním na plzeňskou pobočku Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). „Přišlo mi to velmi podivné, že je na sýru tolik plísně. Nevěděl jsem, jestli je zkažený nebo ne, a tak jsem se šel zeptat na inspekci, od toho přece funguje,“ říká Plzeňan.

Od inspektorů se dozvěděl, že nevábně vyhlížející lahůdku může klidně sníst, aniž by mu hrozily zdravotní potíže. Sýr byl totiž jen přezrálý. Přesto inspekce vyslala do Teska kontrolory, a to hned dvakrát, už ve středu a i včera.

„Zboží, které spotřebitel přinesl k nám na úřad, jsme prohlédli. Protože ale nemůžeme posuzovat jen ty výrobky, které k nám zákazníci přinesou, ale musíme i do prodejny, vyslali jsme inspektory přímo do obchodního domu. Zkontrolovali dvě šarže zmíněného sýru. Zjistili, že není nijak závadný. Plíseň se na něm objevila ve větší míře jen proto, že je přezrálý. Plíseň je ale ušlechtilá, a sýr proto není nijak zdravotně závadný. Proto jsme řetězec nijak nepokutovali,“ vysvětlil ředitel plzeňské pobočky SZPI Václav Krliš.

Záležitost už řešilo Tesco i s dodavatelem sýru. Ten potvrdil, že jde o prorůstání ušlechtilé plísně na povrch nivy. Niva je sýr s plísní uvnitř hmoty. Při jeho zrání se plíseň tvoří uvnitř i na povrchu. Před balením se povrchová plíseň oškrábe. V době od zabalení sýra až po jeho prodej se pod obalem může v důsledku zrání plíseň znovu objevit a může být bílá až tmavomodrá. V pozdějším stadiu zrání se může objevit i oranžový maz. „Tento maz i plísně jsou zdravotně nezávadné a u všech dovozových plísňových přírodních sýrů jsou běžné, protože se neoškrabují. Tyto sýry se tedy prodávají i s mazem a plísňovým porostem. Pokud jde o tento konkrétní druh nivy, dohodli jsme s dodavatelem, že pokud by plíseň opět prorůstala na povrch, požádali bychom o změnu výrobního procesu. Český zákazník totiž není na takový jev u tohoto sýra zvyklý,“ uvedla mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Podobné případy řeší plzeňská pobočka potravinářské inspekce spíše nepravidelně. „Bývá období, že si lidé nestěžují prakticky vůbec, a někdy jich zase přichází víc najednou. Teď už neřešíme stížnosti na sezonní potraviny, jako tomu bylo dříve, protože sortiment obchodů je celoročně stejný. Nedá se ale říci, že by některý druh potravin v množství přijatých podnětů od spotřebitelů převažoval,“ uvedl Krliš.