„Celá procedura trvá zhruba čtvrt hodiny a stojí méně než tisíc korun,” říká David. To vše bez rozebírání přístrojové desky a násilných zásahů do počítadla. Kupující na první pohled nemusí nic poznat.

Podle Karla Jílka z autoservisu v Čižicích ale existuje několik věcí, které by kupujícího měly varovat. „Pokud má auto ošlapané pedály, ohlazenou hlavici řadící páky nebo volant a na tachometru 50 tisíc ujetých kilometrů, dejte od něj rychle ruce pryč,” říká. Vysoký počet ujetých kilometrů mohou prozradit vysezená sedadla, prošoupané potahy, nebo setřené symboly na ovladačích uvnitř vozu.

Dohnat podvodníky k zodpovědnosti přitom není snadné. „Samotné stočení tachometru trestným činem není“, říká právník Daniel Tesař z plzeňské advokátní kanceláře Volf a Zýka. „Aby se věc dala kvalifikovat jako podvod, muselo by být dotyčnému prokázáno, že tento krok provedl vyloženě s úmyslem získat tím majetkový prospěch a touto formou se obohatil.“ Pokud je pak v kupní smlouvě namísto počtu ujetých kilometrů uveden jen stav tachometru, bývá podvodník nepostižitelný.

Mezi Davidovými zákazníky nejsou jen lidé, kteří mají v úmyslu auto prodat. Často stáčí tachometry i těm, kdo si vyrazili služebním vozidlem třeba na dovolenou a hrozí jim, že budou muset zaměstnavateli uhradit soukromě ujeté kilometry. „Podle mého názoru má každé třetí auto na českých silnicích stočený tachometr,” říká s úsmevem David. „Znám manažera, který najezdil za dva roky čtvrt miliónu kilometrů. Jeho na první pohled krásné auto pak našlo během několika dnů nového majitele, který se rozplýval nad výhodnou koupí. Na tachometru mělo pouhých pětapadesát tisíc…”