Doprava pro děti do 15 let a seniory nad 65 let po kraji zdarma. Autorem myšlenky je lídr ČSSD Josef Bernard. Tvrdí, že pokud by byli školáci a senioři od poplatků v autobusech a vlacích osvobozeni, kraj by to stálo asi 70 milionů korun. „Kraj má finanční přebytek, v tom problém nevidím," prohlásil Bernard a zavedení slevy nepovažuje za populismus.

„Děti v drtivé většině veřejnou dopravou cestují za vzděláním, a tak nevidím nic špatného na tom poskytnout jim tuto službu zdarma," říká socialistický kandidát na hejtmana. 
U seniorů by jízdenky gratis považoval za projev úcty, které by se podle jeho slov seniorům mělo dostávat. Otázkou je, zda se Bernardovi (resp. ČSSD) podaří věc prosadit a také kdy. V neposlední řadě je otazník nad tím, zda by jízdenky „gratis" platily i v plzeňské MHD.

Dnes si hejtmanství objednává služby z 92 % zejména u ČSAD a v případě vlaků u Českých drah. Nové smlouvy by měly být uzavřeny až v roce 2019. „Jako dopravce čekáme na koncept. Kraj má dva roky na to, aby jej připravil," prohlásil ředitel ČSAD Plzeň Jaroslav Vejprava.

Plzeňská MHD s otazníkem

I kdyby nechal kraj skutečně jezdit děti a seniory zdarma, nejisté je to, zda by slevy platily i v plzeňské MHD. „Tady to nemohu garantovat. Ale budu o tom s primátorem Zrzaveckým jednat," řekl Bernard. Martin Zrzavecký (ČSSD) prohlásil, že by bylo třeba vše spočíst a zanalyzovat. „Už teď poskytuje dopravní podnik slevy kolem 200 milionů korun ročně," poznamenal primátor.

V případě, že by se měla přidat doprava pro žáky a seniory zdarma, vyčíslily na dotaz Deníku Plzeňské městské dopravní podniky ztrátu na tržbách z jízdného na více než 30 milionů korun (bez DPH) ročně.

„Jde o odhad dopadů do ušlých výnosů v cenách roku 2016," uvedl ekonomický ředitel PMDP Miroslav Kočica. PMDP přepraví ročně asi šest milionů žáků a 10 milionů lidí mezi 65-70 lety. Zda by byla vůle plzeňského zastupitelstva, dopravu zdarma jim schválit, je otázkou. Už teď doplácí radnice dopravnímu podniku ročně více než 800 milionů na tzv. úhradu prokazatelné ztráty.

Nereálný slib?

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL), který dříve pracoval jako manažer organizování krajské dopravy, považuje předvolební slib socialistů i na úrovni kraje za nereálný.

„Je třeba si uvědomit, že jakoukoliv změnu musíte projednat se šesti dopravci v kraji a nejsložitější jednání jsou s Českými drahami," upozorňuje Náhlík. Tvrdí, že reálným nejlepším řešením by bylo sjednotit slevy v Plzni a ve zbytku kraje.
„Například dnes mají senioři v Plzni 50 % slevu, v kraji jen 25 %. Senioři nad 70 let jezdí v Plzni zdarma, v kraji platí 25 % sleva. Táž sleva platí v kraji pro středoškoláky a vysokoškoláky, v Plzni je 50 %," říká Náhlík.