Do podepisované kupní smlouvy vpašují ustanovení o tom, že prodej byl domluven v režimu výslovně sjednané návštěvy prodávajícího za účelem objednávky. Nakupujícím pak zůstává zboží, které by si nikdy po zralé úvaze nekoupili, a navíc musí ve splátkách zazaplatit mnohatisícové částky. „Pokud je tam tato větička uvedena, opravdu 14denní lhůta na odstoupení od smlouvy neplatí. Kupující by si měl vždy smlouvu pořádně a bez časové tísně přečíst, jinak je velmi obtížné potom dokazovat rozpor mezi podepsanou smlouvou a skutečností,“ vysvětluje právník Daniel Houdek, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá.

Podobnou velmi traumatizující zkušenost má i penzistka Alena Šebková, která v březnu letošního roku našla v poštovní schránce nabídku na jednu z předváděcích akcí firmy Kingstar CZ.

Konec března měl být přitom pro paní Šebkovou šťastným dnem. Alespoň to jí tvrdil prodejce firmy Kingstar CZ, když jí na předváděcí akci v plzeňském JASu vypočítával osmitisícovou slevu, kterou získala na kupovaném zboží.

Nyní na tento den vzpomíná spíš jako na noční můru. Plzeňanka se totiž druhý den po koupi rozhodla zboží vrátit a zažádala firmu o vrácení 20tisícové částky, kterou předchozí den prodejci za horkovzdušnou troubu, tři hrnce a sadu nožů předala.

„Neteř mi koupi rozmluvila a řekla mi, že mám ze zákona 14denní lhůtu na vrácení peněz,“ vzpomíná Alena Šebková. To ale prodávající firma odmítá a odvolává se právě na zmiňovanou klauzuli ve smlouvě. „To je ale nesmysl, já si nikoho nedomluvila, prostě mě ukecali a potom chtěli, abych smlouvu rychle podepsala,“ líčí Šebková.

Do dnešního dne Plzeňanka peníze nemá. Navíc jí firma Kingstar CZ zaslala dopis, ve kterém oznamuje, že na zboží, které vrátila, jí bude účtováno skladné ve výši 15 korun denně.

„Setkáváme se s tímto přístupem velmi často. Firmy stížnosti starých lidí neřeší, mnohdy jim dokonce vyhrožují dalšími postihy,“ popisuje praktiky některých firem Jan Peter, jeden z členů Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS).

Firma Kingstar CZ, která má sídlo v Mělníku, se k celému případu nevyjádřila.

Předváděcí akce jsou dlouhodobě kritizovány za prodej předraženého zboží pod časovým tlakem. Většinou starší lidé jsou na akcích v saloncích restaurací „masírováni“ výhodností nabízeného zboží, aby pak podepisovali smlouvy s „falešnými“ dodatky, které jim ztěžují odstoupení od smlouvy.

Firmy v případě reklamací volí ve většině případů zdržovací, někdy i zastrašovací taktiku, staří lidé pak mnohdy nemají dostatek financí ani odvahy vstupovat do nejistých soudních sporů.