VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 140 lety projel první vlak Špičáckým tunelem

Plzeňsko, Klatovsko - V osmdesátých létech 19. stol. Rakousko – Uhersko stálo před problémem, jak zajistit dopravu hnědého uhlí ze Severočeské uhelné pánve do Bavorska a do rychle se rozvíjející průmyslové Plzně. Jednou z možností bylo vybudování „uhelné dráhy“ z Plzně do Března (Priesen) u Chomutova s odbočkami do Duchcova, Mostu, Železné Rudy a dále do Bavorska.  

25.10.2017
SDÍLEJ:

Špičácký tunelFoto: Josef Růžička

V roce 1872 byla k tomuto účelu založena soukromá obch. spol. Plzeňsko - Březenská dráha, něm. K. K. Privilegierte Eisenbahn Pilsen - Priesen (- Komutau), která následně získala licenci pro stavbu trati a její provoz. V čele konsorcia stál tehdy majitel Plaského panství, rakouský diplomat, kníže Richard Metternich - Winneburg (1829 - 1895), syn býv. kancléře, knížete Klemense Metternicha (1773 - 1859). Dalšími jeho významnými členy byli hrabě Jaromír Czernin, hrabě Johann Lažanský, dlouholetý rodinný přítel majitele české stavební firmy Adalbert Lanna, podnikatel Jan Šebek a prokurista Moric Gröbe. Jako tichý společník v konsorciu vystupoval kníže Jan Adolf II. ze Schwarzenbergu, předseda správní rady společnosti Dráhy Františka Josefa I.

Stavbou trati byla pověřena zkušená česká stavební firma Adalbert Lanna. Již brzy po zahájení prací čelila vážným finančním a technickým problémům. V roce 1872 byl povodněmi zcela zničen již dokončený 7km úsek Plzeňsko – Duchcovské trati. Z důvodů sesuvu půdy bylo nutné např. přeložit část projektované trati v délce 5 km. Krach na Vídeňské burze v roce 1873 a nečekané technické problémy stavby trati firmu rychle finančně zcela vyčerpaly. Její pád byl oddálen pouze za cenu dvou velmi kritizovaných státních finančních dotací. Rakousko – Uherský stát se neustále odvolával na licenční podmínky, stále naléhal na vedení firmy, aby se v pracích i nadále pokračovalo. Nemalé problémy se vyskytly také na trase Klatovy – Železná Ruda (Eisenstein). V původním projektu vedla železniční trať v úseku od Nýrska do Železné Rudy obcí Milence. Geologicky komplikované podloží a velmi členitý terén s velkým měrným stoupáním si neplánovaně vyžádaly část trati přesunout na území nedaleké obce Dešenice. Za stanicí Hamry-Hojsova Stráž (815 m n. m.) byla horská trasa pozměněna např. několika táhlými oblouky.  

V posledním, nejtěžším horském úseku trati Nýrsko – Železná Ruda bylo nutné prorazit tři železniční tunely - Milenecký (162,0 m), Špičácký (1 747,2 m) a Železnorudský (198,0 m), který se nacházel již na území města Železná Ruda (Eisenstein). Horský terén vyžadoval vybudovat na trati do Železné Rudy řadu finančně nákladných mostů a přemostění. 

Špičácký tunel procházející pod východním svahem hory Špičák, budovaný v létech 1874-1877, byl svojí délkou, nadmořskou výškou (840 m n. m.) a geologickou skladbou podloží klíčovým místem celého projektu. Ze všech tří tunelů byl stavebně nejnáročnější. Špičácký tunel se stal po svém dokončení v roce 1877 nejdelším železničním tunelem v celém tehdejším Rakousku - Uhersku. Až do r. 2007 byl nejdelším železničním tunelem v Česku. 

Provoz na úseku trati z Plzně do Nýrska byl zahájen dne 6. října 1876. O více než rok později, 20. října 1877, byl uveden do provozu druhý 30km úsek z Nýrska do Železné Rudy. Tímto dnem byla zprovozněna celá železniční trať z Plzně přes Klatovy do Železné Rudy.  

Špičácký tunel

V dnešní Železné Rudě - Alžbětíně, resp. Bayerisch Eisenstein, vzniklo pro Plzeňsko - Březenskou dráhu v roce 1877 společné nádraží se státní hranicí probíhající nádražním objektem. Slavnostního otevření se zúčastnil rakouský císař a bavorský král. 

Po vzniku samostatné ČSR převzaly trať na čsl. straně i s polovinou hraničního nádraží ČSD. Trať byla v té době hojně využívána, neboť zdejší oblast byla turisticky velmi atraktivní.

Společné nádraží plnilo svoji funkci do roku 1938, kdy bylo na základě Mnichovské dohody zabráno Německem. V červnu 1945 byl jeho provoz obnoven a trval až do r. 1948. Tehdy byla česká část veřejnosti uzavřena.

Dne 3. září 1953 byl železniční přechod na dlouhá léta československým státem oficiálně zrušen. Opětovné otevření společného nádraží nastalo až 2. června 1991.

Stavba Špičáckého tunelu a železniční trati Plzeň – Klatovy – Žel. Ruda je spojována se jménem Karl Pascher (1847 – 1910). Tento rodák ze Stříbra, absolvent pražské německé techniky, se zkušenostmi s vyměřováním trasy (1870-71) pro legendární Orient Expres na úseku z Bulharska do Turecka, byl v r. 1873 pověřen vedením stavby Špičáckého tunelu.  

Během stavby Špičáckého tunelu, se Karl Pascher ve svém volnu věnoval poznávání Šumavy a Bavorského lesa. V té době vznikaly materiály pro jeho ilustrovaného turistického průvodce Führer durch den Böhmerwald, který vyšel v Plzni v r. 1878.

Železniční doprava podstatným způsobem zpřístupnila Šumavu a její přírodu širokému okruhu zájemců. Pascherův průvodce byl určen právě všem těm, kteří přijeli na Šumavu a do Bavorského lesa jako turisté.

Pro jeho mnohé zásluhy povýšil císař František Josef I. dne 30. 11. 1908 Karla Paschera do dědičného šlechtického stavu. Svůj hluboký citový vztah k Šumavě vyjádřil přídomkem u svého jména, von Osserburg, tedy z hradu na Ostrém.

Špičácký tunel, to není pouze unikátní stavební monument z doby Rakousko - Uherské monarchie. Jsou to i velmi smutné osudy chudých lidí z Bosny, Itálie, Dalmácie, Rumunska a dalších zemí, kteří pracovali za nelidských podmínek na tomto obdivovaném stavebním díle. Mnoho z nich se do svých domovů nikdy nevrátilo.  

Josef Růžička

Autor: Redakce

25.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 500 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Uchazeči se mohou po předchozí telefonické domluvě na čísle 777 010 298 dostavit na adresu Libušínská 48, Plzeň. , Místo výkonu práce: Plzeňský kraj, Zaměstnavatel zajišťuje ubytování a dopravu.. Pracoviště: Ergis & group s.r.o. - plzeňský kraj, 301 00 Plzeň 1. Informace: Oksana Sokivka, +420 777 010 298.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 25 000 Kč

Zámečníci strojů Zámečník - navíječ cívek. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Životopisy na adresu: david.benes@etd-bez.cz, Náplň práce: navíjení cívek transformátorů, Požadujeme: pečlivost, zodpovědnost, prostorovou představivost a manuální zručnost, Nabízíme: růst mzdy po zapracování, odměny za výkon, Absolventy zaučíme., Zaměstnanecké výhody: příspěvek na penzijní připojištění, závodní stravování, příspěvek , na vzdělávání. Pracoviště: Etd transformátory a.s. 001, Zborovská, č.p. 54, 301 00 Plzeň 1. Informace: David Beneš, +420 731 193 446.

Výroba - Výroba Strojírenští technici 127 Kč

Strojírenští technici Kontrolní dělník MTK v provozu Kovárna. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 127 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: , vyučen ve strojírenském oboru a min. 1 rok praxe na pozici kontrolora TK, znalost kontrolních, výrobních a technologických postupů, znalost čtení technických výkresů a ověření rozměrů výkovků v praxi, znalost práce na PC, Popis práce: , zabezpečení chodu činností metalurgické kontroly výkovků, zajištění sledování a evidence veškerých naměřených hodnot a kontrola s výrobním předpisem, 3-směnný provoz, Nabízíme: , - zázemí tradiční strojírenské firmy, - mzdu min. 127,- Kč/hod. , -příplatek za odpolední směnu 7 Kč a noční směnu min. 12 Kč , - příspěvek na penzijní připojištění 700 Kč, - příspěvek na stravování, - 5 týdnů dovolené, - finanční odměna za přivedení nového zaměstnance 5000 Kč, - čtvrtletní přítomnostní odměna 3000 Kč. Pracoviště: Pilsen steel s.r.o., Tylova, č.p. 1, 301 00 Plzeň 1. Informace: Personalistika, +420 734 642 337,734 692 817.

Výroba - Výroba Seřizovači 110 Kč

Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Horizontkář - obsluha horizontky W 225. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč, mzda max. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: , vyučen ve strojírenském oboru a min. 3 roky praxe s obsluhou obráběcího stroje, dokonalé čtení strojírenských výkresů a orientace v nich. Výhodou: platný vazačský a jeřábnický průkaz, Popis práce: , obsluha horizontky W 225NC, osazená řídícím systémem Siemens Sinumeric 840C, opracování velkých zalomených hřídelí s přídavkem 15 mm/pl., nepřetržitý provoz, Nabízíme: , - zázemí tradiční strojírenské firmy, - mzdu 110-120 Kč/hod., -příplatek za odpol. sm. 7 Kč, noční min. 12 Kč a výkonnostní max. 10% ze sazby, - příspěvek na penzijní připojištění 700 Kč, - příspěvek na stravování, - 5 týdnů dovolené, - finanční odměna za přivedení nového zaměstnance 5000 Kč, - čtvrtletní přítomnostní odměna 3000 Kč. Pracoviště: Pilsen steel s.r.o., Tylova, č.p. 1, 301 00 Plzeň 1. Informace: Personalistika, +420 734 642 337,734 692 817.


Akvabely. To jsou v Plzni zleva Zdeněk Rohlíček, Michal Štěrba a Bronislav Kotiš.

Cyrana střídají Akvabely

Daniel Bechný, ředitel Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje, představuje výstavu, která připomíná popravené ve Spáleném lese u Klatov.

Třiasedmdesát popravených ve Spáleném lese. To jsou oni

Muž, který nechal štěňata umřít hlady, půjde před soud. Hrozí mu pět let

Klatovsko – Až pět let kriminálu hrozí Václavu M. (49) z Radkovic na Měčínsku, kterého klatovská policie nyní obvinila z týrání zvířat. Muž před měsícem odsoudil k smrti štěňata, která zanechal napospas osudu na poli u Radkovic. Část z nich skutečně zemřela hladem a žízní.

Další rozkopaná bude Lobezská

Plzeň - Další ulicí, kterou čeká kompletní rekonstrukce, je Lobezská. Frekventovaná slovanská komunikace se musí spravit už kvůli chystané rekonstrukci tramvajových kolejí na Koterovské třídě. Musí být hotová, protože bude sloužit jako objízdná trasa.

Dívka z dětského domova je už druhý týden nezvěstná

Klatovy, Plzeň - Kriminalisté Městského ředitelství policie Plzeň pátrají po pohřešované osobě.

Vnitřní bazén na Lochotíně čeká pravidelná každoroční odstávka

Plzeň - Vnitřní bazén v Plzni na Lochotíně čeká odstávka v souvislosti s pravidelnou údržbou, která potrvá od 23. července do 5. srpna.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT