Prvním tipem z Knihovny města Plzně je psychologický thriller Umíráček od Kerstin Ekmanové. Děj se odehrává v 60. letech ve Švédsku a je o přátelství, zradě, vině a trestu, kterému se nelze vyhnout. Ukazuje, jak se z obyčejných mužů mohou stát zločinci jen díky nešťastné náhodě.

Knihou s poněkud pikantnějším tématem je Sex v době temna od uznávaného českého historika Jaroslava Čechury. Nejedná se o nic zvráceného, nýbrž o důkladně propracované dílo o sexuálním chování našich předků na jihu Čech. Mapuje tak málo známý rozměr života obyvatel barokního venkova a maloměsta. Práce vychází z prozkoumání asi dvaceti tisíc dokumentů především z třeboňského archivu.

Pro nejmenší je připraveno leporelo s otevíracími okénky s názvem Co se děje v noci od Anny Milbournové. Krásně ilustrovaná knížka umožní dětem poodhalit roušku noci a podívat se do tak trochu jiného světa. Co se to děje v pekárně? Kdo se schovává pod listem? Kdo tu visí hlavou dolů?

První tip ze Studijní a vědecké knihovny se nazývá V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749–2014 a spolu s kolekti-
vem ji vytvořil Michael Wögerbauer. Zabývá se historií a proměnami cenzury literatury a tisku od osvícenství až po moderní internetovou dobu. Cenzuru autoři neberou jako něco, co brzdí pokrok, ale jako komplexní jev zakotvený v moderní kultuře. Literaturu může dokonce i provokovat a motivovat.

Kniha Naše dítě než se narodí … až se narodí pomůže všem nastávajícím a novopečeným rodičům. Zpracovali ji přední čeští odborníci v čele s Jaroslavem Feyereislem a prezentují v ní skvělé výsledky českého porodnictví a péče o dítě. Informují čtenáře o tom, co prožívá nastávající maminka, co se děje s plodem v jejím těle, a sledují jeho vývoj od početí až po porod. Část knihy je věnovaná péči o dítě až do tří let.

Plzenští patrioti si mohou vypůjčit Divadlo v Alfě 1960–1966, aneb Nenaplněný sen o „plzeňském Semaforu". V šedesátých letech v tomto divadle účinkovaly dnes tak známé osobnosti jako Marta Kubišová, Václav Neckář nebo Jiří Grossmann.

O tom, jaké byly osudy dalších lidí spojených s touto plzeňskou scénou a co čekalo ji samotnou, než se stala dětským a loutkovým divadlem, jak jej známe dnes, se každý může dočíst 
v publikaci od Jana Müllera a Petra Prajzlera.

Daniel Straka