Prazdroj se brání tím, že na stejné úrovni bylo jeho pivo už v devatenáctém století. „Podle knihy záznamů měla várka z roku 1897 stupňovitost 11,84. Na podobné úrovni se udržuje stále. Hodnoty se ale mění várku od várky, protože pivo se vyrábí ze živých surovin. Kvalita je ale stále na stejné úrovni,“ uvedl sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka. Na obalech se číslo dvanáct neobjevuje. Pivovar používá pouze označení ležák.
Od roku 1997 se v České republice upustilo od označování piv podle stupňů. V současné době se dělí na výčepní a právě ležáky. Do druhé skupiny patří piva o stupňovitosti od jedenácti do dvanácti.

„Problém je v tom, že v českém národě jsme zvyklí na označování stupňů. Prazdroj byl vždycky spojený s dvanáctkou. Podle daňových předpisů je 11,99 ještě jedenáctka,“ říká předseda Sdružení za poctivou plzeňskou dvanáctku Jiří Žák.
Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého není spor nijak závažný. „Pokud Plzeňský Prazdroj u piva Pilsner Urquell uvádí, že je to ležák, musí mít mezi jedenácti a dvanácti stupni. Tak se to i děje. Pak je to v pořádku,“ sděluje Veselý.

Podle něho se jedná nejspíše o snahu poškodit značku Pilsner Urquell. „Pokud se někdo o problematiku zajímá natolik, že podá žalobu, musí vědět, že s ní neuspěje. Proto má zřejmě jiný důvod, než snahu zabránit klamavé reklamě,“ doplňuje Veselý. Kauza může mít podle něho negativní dopad na celý český pivní trh.

Stejný názor mají i zástupci Plzeňského Prazdroje. Žák něco podobného rezolutně odmítá. „Je to nesmysl, kdybych chtěl poškodit Prazdroj, využil bych nabídek, které jsem měl, abych našel přitěžující informace a napadl pivovar. To jsem neudělal,“ uvedl Žák. Pivovar jeho sdružení obviňuje i z toho, že na webu se ležák Pilsner Urquell objevuje ve spojení s číslem dvanáct. „Máme i další důkazy, že je dvanáctka použita v souvislosti s propagačními předměty pivovaru, ale na stránkách je to nejviditelnější,“ doplňuje.

To, že by se na oficiálních materiálech Plzeňského Prazdroje číslo objevilo, Berka popírá. „Řadu dokumentů vytváří naši zákazníci sami, to je třeba rozlišovat,“ dodává.

Vzhledem k tomu, že soudkyně shledala v žalobě nedostatky, jednání odročila na červenec. Při líčení se ocitla několikrát v netradiční roli. Součástí její práce bylo například zkoumání etiket na pivních lahví.

Plzeňského Prazdroje se zastal i plzeňský sládek Josef Krýsl, který pomáhá při stavbách malých pivovarů po celém světě. „Pokud Prazdroj u svého piva uvádí, že se jedná o ležák, dodržují zákon. Myslím si, že v tomhle případě je pivovar z obliga. Ani malí výrobci často neuvádějí stupňovitost. To by pak někdo klidně mohl napadnout i nás,“ konstatuje Krýsl.

Může se podle něho stát, že chybné označení použijí třeba hospodští. „V takové případě to ale není problém Prazdroje, a pokud to chce někdo řešit, měl by to udělat s tím odběratelem,“ dodává.

Tržby Plzeňského Prazdroje v souvislosti s poklesem celorepublikového pivního trhu v posledních dvou letech klesaly. Na vině bylo také zvýšení DPH i vyšší nezaměstnanost.