Dopravní podnik proto zvažuje, že by některé linky přetrasoval tak, aby se centru vyhnuly a propojily okrajové části bez průjezdu a zastávek uprostřed města. „Nebude to ale dříve než od ledna příštího roku," řekl předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Václav Šlajs (ČSSD). Teď budou dopraváci zvažovat, kterých linek by se opatření mělo týkat.
Na prázdné autobusy v centru upozornil dopravní průzkum, který si podnik nechává dělat už šest let. Vyplynulo z něj mimo jiné například právě to, že lidé využívají v centru města veřejnou dopravu mnohem méně a raději jdou několik zastávek pěšky. Zatímco klesl počet studentů jezdících MHD, do autobusů, trolejbusů a tramvají se vrátili podnikatelé. „V roce 2010 jich bylo mírně nad 40 procent, v roce 2009 přesáhli 60 procent a v roce 2010 dokonce tvořili více jak dvě třetiny cestujících osob MHD jedoucích za prací," uvedl šéf výzkumu Pavel Prunner.
Lidem pohybujícím se v Plzni veřejnou dopravou vadí cena jízdného a dopravní podnik proto avizuje, že městu letos ani příští rok nedoporučí další navýšení ceny. Doprava v Plzni naposledy podražila začátkem letošního roku, kdy se jednorázová papírová jízdenka vyšplhala z 12 na 18 korun.
Dopravní podniky převezly vloni 102 milionů osob a ujely 15,1 milionu kilometrů. Podnik vykázal hrubý zisk 79,5 milionu korun. Veškerý výdělek zůstane ve firmě, většinu peněz použije na nákupy vozidel. Celkový obrat společnosti činil loni 1,251 miliardy korun. Z celkových výnosů tvořily tržby z jízdného 267 milionů korun.
PMDP dostaly loni od města 741 milionů Kč na úhradu prokazatelné ztráty (rozdíl mezi výnosy z přepravy a jejími náklady), o rok dříve to bylo 715 milionů Kč. Podnik má více než tisíc zaměstnanců a provozuje 320 vozidel MHD, z toho je zhruba 120 tramvají, 110 autobusů a zbytek trolejbusů.
Co ukázal průzkum mez cestujícími
- Nejvíc lidí využívajících MHD je z předměstských sídlišť – Severní, Jižní, Východní, Skvrňany, Doubravka.
- Stále méně lidí si kupuje předplatné, jízda na nepřestupné (papírové) jízdenky je třetí nejvyužívanější způsob jízdného.
- 24hodinová i 180minutová jízdenka je využívána velmi málo.
- V roce 2011 jezdila načerno 2,13 procent cestujících, v roce 2010 to bylo 1,13% cestujících, v roce 2009 šlo o 1,88% cestujících, v roce 2008 přiznalo jízdu načerno 4,49% cestujících, v roce 2007 to bylo 2,11% černých pasažérů.
- Jízdenku u řidiče si koupilo v roce 2009 jedno procento cestujících, v roce 2010 to bylo 1,75 procent, vloni 1,13 procent.
- SMS jízdenku použilo v roce 2011 3,38% cestujících, v roce 2010 3,13% cestujících.
- Nejčastější důvody používání MHD jsou jízda do školy a do zaměstnání.
- Nejméně frekventovaným důvodem využívání MHD je doprava za kulturou.
- Více jak polovina cestujících téměř nepoužívá noční linky.
- Lidé by častěji využívali MHD o víkendu v případě, že by měly spoje kratší intervaly.
- Výše jízdného se stala rozhodujícím parametrem využívání MHD, v minulých letech to neplatilo.
- Lidé chtějí rychlou dopravu a prostor ve voze.
- Zavedení taktové dopravy způsobilo, že narostl počet cestujících upozorňujících na předčasné odjezdy spojů MHD.
- V roce 2011 významně klesla nespokojenost s nečistotou vozů.
- Došlo ke zlepšení chování řidičů, zato se zvýšila nespokojenost s chováním revizorů.