„Nechci hodnotit kvalitu výrobků této firmy. Mám zkušenosti pouze s biolampou a ty jsou dobré. Jde mi ale o způsob, kterým lanaří zejména staré a nemocné lidi, a vnutí jim nevýhodný úvěr, čímž mnohonásobně přeplatí cenu výrobku,“ uvádí Petra. Biolampu reprezentanti Zepteru nabízejí se slevou téměř za 21 tisíc korun. „Žádná sleva neexistuje, to je jen obchodní trik. Provize prodejce, který stojí až na konci celé pyramidy, je více než tři tisíce korun. Nechci odhadovat, kolik dalších lidí se na tom přiživí,“ prozrazuje Plzeňanka.

Dejte nám adresu, vyhrajete

Zarážející je i způsob, jakým Zepter získává kontakty na potenciální zákazníky. „Nejčastěji nás vyslali na nějaké parkoviště, abychom pod záminkou možnosti výhry automobilu získali jméno a adresu kolemjdoucích. Pak jsme jim měli zavolat a pozvat je na přednášku o zdraví. Když se nás ptali, kde jsme vzali číslo, měli jsme sdělit, že nám ho poskytlo sdružení zdravotních pojištoven,“ odhaluje postupy firmy žena. Jako důkaz ukazuje list s předtištěnými instrukcemi.

Text, který firma používá při telefonickém kontaktu
Jaký je váš názor na neférové praktiky firem? Podělte se o něj v diskuzi pod článkem.

Tím, že Zepter získává osobní údaje za jiným účelem, než prezentuje, porušuje zákon o ochraně osobních dat. V případě prokázání za to společnosti hrozí pokuta ve výši až pěti milionů korun. „Pokud má stěžovatel důkazy, může se obrátit na Úřad ochrany osobních údajů (UOOU). Zde stížnost zvážíme a posoudíme podle důvodnosti,“ radí Ladislav Hajlík z oddělení stížností a konzultací UOOU.

Objednávku můžete zrušit, ale zaplatíte

Za nejhorší bývalá obchodnice považuje, že i když smlouva slibuje možnost zrušení objednávky, drobounkými písmenky je v ní uvedeno, že v případě odstoupení zaplatí klient 25 procent z částky zboží, a to i tehdy, když jej nepřevezme. To už ale nikdo nahlas neříká. „Byla jsem svědkem toho, kdy jedna klientka musela zaplatit pět tisíc korun, aniž by lampu viděla,“ líčí paní Petra. Nespokojených klientů společnosti Zepter je po celé republice spousta, jen na internetových stránkách (například letinka.bloguje.cz – než začnete vařit v Zepteru) se lze dočíst o desítkách lidí, po nichž firma vyžaduje statisíce, aniž by zboží dostali.

Zepter: Nejednáme protizákonně

PR manažerka společnosti Zepter Věra Štefánková obvinění popírá. „Nikdo prodejcům neříká, že mají hledat zákazníky mezi starými a nemocnými lidmi. Dokument, který paní Petra předložila, nepatří mezi oficiální materiál naší společnosti a nebyl nikdy schválen. Jedná se o selhání jedince a osobu, která jej distribuuje, budeme postihovat,“ vyjádřila se Štefánková s tím, že oslovení lidé vždy vědí, že se jedná o prezentaci výrobků. „Před uzavřením smlouvy mají zájemci možnost si koupi rozmyslet a i po uzavření od ní ještě mohou odstoupit, nikdo není k ničemu nucen,“ říká manažerka.

Pro Petřinu verzi svědčí zkušenosti některých klientů Zepteru, například 48leté Pavly z Plzně. „Přesně takto mě kontaktovala firma Zepter před nedávnem. Prý jsem vyhrála v soutěži, které jsem se ani neúčastnila. Součástí výhry byla přednáška o zdraví, na niž jsem šla. Celé to ale bylo jen lanaření ke koupi jejich výrobků. Výhru, ze které se nakonec vyklubal malý přípravek na mytí nádobí, mi dali až poté, co jsem si o ni několikrát řekla,“ líčí žena.