Úředníci dokonce posílali čekající klienty domů a přeobjednávali je na jiný termín. Důvod? V agendě občanských průkazů začaly platit od Nového roku změny, kvůli kterým zkolaboval celý systém.

Jak obejít frontu

- Objednat si vyřízení průkazu elektronicky na www.uradbezcekani.cz, k okýnku pak můžete rovnou.
- Kdo nemá přístup k internetu, stačí si termín domluvit na tel. 378 032 456.
- Úřední hodiny jsou rozšířeny od pondělka do čtvrtka na 8-18 h., v pátek od 8 do 12 hodin.
- OP vydává magistrát na náměstí Republiky 16.

Úplnou novinkou je, že občanský průkaz může mít od letošního roku i právě narozené miminko. „Povinnost mít občanský průkaz od 15 let platí dál. Teď je ale navíc možnost mít jej už od narození,“ potvrdil šéf odboru správních agend magistrátu Roman Matoušek.

Zásadní je to, že od ledna se rozjíždí výroba nového typu občanských průkazů – mají rozměr i podobu jako nové řidičáky, člověk v nich nemusí mít zapsán stav (rozvedený, registrovaný, vdovec) a také si do kartičky může nechat za 500 korunový poplatek instalovat čip se svým elektronickým podpisem. To ale podle úředníků zatím nijak výhodné není, protože téměř žádné elektronické přístroje nejsou zatím schopné nový typ občanského průkazu přijmout a údaje z čipu převzít.

Fronty na úřadě podle Matouška nezpůsobují lidé, kteří mají zájem o nový typ občanky a chodí si vyměňovat ještě platné staré průkazy. „Přicházejí hlavně lidé, kterým končí platnost nebo průkaz ztratili,“ vysvětluje Matoušek. Jenže zdržuje hlavně to, že veškeré žádosti o nové občanky už musejí úředníci nabírat elektronicky.

Dosud úředník převzal od klienta papírový formulář a fotografii a poslal je ke zpracování do Prahy. Teď musí za přepážkou vyplňovat údaje přes počítač a klienta také sám fotografuje. Hlavní problém je, že to nemůže dělat přes jakýkoliv počítač, ale jen přes computer se softwarem dodaným ministerstvem vnitra. „A těch jsme nedostali tolik, kolik bychom potřebovali,“ říká Matoušek s tím, že proto bylo v Plzni potřeba redukovat počet otevřených přepážek. „Dřív jsme jich používali až 15. Teď můžeme obsluhovat jen sedm okýnek, pro která máme techniku. Z toho dvě slouží především pro výdej průkazů,“ uvedl Matoušek.

Někteří lidé problémy chápou, jiní nadávají. „Nezajímá mě, kde je problém. Ze zákona mám povinnost mít doklad v pořádku, tak by s tím měli něco dělat,“ zlobil se Martin H. ve včerejší frontě.

Vladimír Řepka z ministerstva vnitra ale uvedl, že navýšit počet pracovišť nebylo možné z finančních důvodů. „Obce mají možnost pořídit si pracoviště z vlastního rozpočtu. Dvanáct obcí tuto nabídku využilo,“ uvedl Řepka. Plzeňský magistrát ale spočetl, že by to znamenalo více než čtyřmilionovou investici, což je finančně příliš náročné. „Jenom v pondělí bylo podáno přes 12,5 tisíce žádostí,“ prohlásil Řepka.