„V rámci zkušebního provozu budou nové jednotky RegioShark jezdit nejen na domažlické trati, ale také na žatecké v úseku Plzeň – Plasy a v neděli vyjedou do Rokycan," přiblížil ředitel Regionálního centra osobní dopravy ČD Vladimír Kostelný.

Novotou vonící soupravu lze spatřit dnes na Dni železnice v Sušici. A jaké to je pilotovat vůz, který nikde jinde na světě zatím nejezdí? „Je to trochu jiné, než ostatní vlaky, ale zvyknout se dá na všechno," řekl Deníku strojvůdce, který včerejší zkušební jízdu pro zástupce hejtmanství a Českých drah odřídil. V Plzeňském a Karlovarském kraji jsou zatím jen čtyři lidé, kteří smějí žraloka řídit. Další prý přibudou v nejbližších týdnech.

Včerejší předváděcí jízda vedla z Plzně do Pňovan a zpět. Lidé, kteří vlak na kolejích spatřili, často uznale pokývali hlavou. „Konečně pořádný vlak srovnatelný třeba s Německem," podotkl muž poblíž Jižního předměstí.

V Plzeňském kraji má jezdit celkem devět jednotek, každá z nich přišla na 64 milionů korun. Na sedm z nich přispěla Evropská unie, a to až 35 %. „Čtyři žraloci budou v kraji do konce letošního roku, všechny pak do poloviny roku 2013," upřesnil Kostelný.

Soupravy vyrobila polská společnost PESA, která zvítězila v tendru na dodání 31 vlaků pro celou republiku. Jde o prototyp vyrobený pouze pro Českou republiku. „Vlaku už si ale všimli Němci a objednali u nás přibližně 450 jednotek," podotkl včera Marcin Jedryczka, šéf marketingu společnosti PESA.

Vlak RegioShark

• Maximální rychlost: 120 km/h
• Délka vlaku: 44 metrů
• Kapacita: 120 míst k stání, 120 míst k sezení (z toho 15 sedaček sklopných a 9 míst v 1. tř.)
• Vybavení: bezbariérové WC, prostor pro jízdní kola, klimatizace, audiovizuální informační systém, za jízdy blokované dveře