Spuštění do provozu první jednotky se na konci září loňského roku neobešlo bez velké slávy – modrý, tichý, moderní žralok se jen blýskal. Jenže už s druhou dodávkou přišly komplikace.

Další RegioShark měl mezi Plzní a Domažlicemi jezdit od konce listopadu. Na kolejích se však objevil až 3. ledna. Tím, kdo na zpožděných vlacích vydělá nejvíc, je Plzeňský kraj, za každý den bez žraloků dostane 19 200 korun. A tyto peníze může investovat jinde.

„Za 33 dní prodlení jsme uložili pokutu ve výši 633 600 korun," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. Přestože je pokuta mířena na České dráhy, ty tutéž částku budou vymáhat na výrobci vlaků – polské společnosti PESA. Právě u něj se dodávka zpozdila. A je pravděpodobné, že je na vině zakázka, kterou se už v červnu pochlubilo vedení společnosti PESA – 450 vlaků si objednaly německé dráhy. „Němci budou mít pokuty zřejmě mnohem vyšší než my," míní náměstek hejtmana pro fondy EU Ivo Grüner.

Zpoždění v dodávkách není jen v Plzeňském kraji, ale i v dalších krajích, kde České dráhy počítaly s nasazením žraloků na trať.

A co kraj udělá s téměř 650 tisíci korun, které mu zničeho nic spadly do klína? Postaví dětské dopravní hřiště na zahradě Mateřské školy Klatovy (třída Národních mučedníků) za půl milionu korun. A dalších 150 tisíc pošle na projektovou přípravu dalšího dětského dopravního hřiště, tentokrát v areálu Střední odborné školy v Kralovicích. „Bez těchto peněz bychom těžko sháněli prostředky," potvrdil náměstek Bauer.

A další peníze z pokut kraji zřejmě ještě dotečou. Už od začátku února měl koleje brázdit třetí žralok, zatím je však pouze na papíře. „Celkem jich na domažlické trati bude jezdit osm a jedna jednotka bude rezervní," vysvětluje Bauer. Na sedm RegioSharků přispěla Evropská unie. Polská PESA musí všechny dodat do poloviny letošního roku.

U výrobce si České dráhy objednaly celkem 31 souprav, každá vyšla na 64 milionů Kč.