Fotky politiků visí skoro na každém rohu, někde dokonce ani nezmizely poutače z minulých volebních kampaní. To je případ europoslanců Jiřího Pospíšila nebo Jiřího Maštálky, jejichž fotky lákající k dávno uplynulým volbám do europarlamentu visí v Plzni dodnes.

Politici chtějí být vidět a neváhají se prezentovat ani na kontroverzních místech. Například poslanec parlamentu Pavel Šrámek, který v Plzni kandiduje jako lídr Hnutí ANO 2011, neváhal a nechal pověsit svůj obří billboard na největší černou plzeňskou stavbu. Šrámek láká voliče společně s kandidátkou na senátorku Miloslavou Rutovou a také šéfem hnutí ANO 2011 Andrejem Babišem na nelegální stavbě v areálu Carimex naproti Baumaxu na Rokycanské třídě. S tou je spojen kontroverzní podnikatel Miloš Houser. Za nepovolenou stavbu už byly uloženy statisícové pokuty korun, dokonce se jednalo o jejím odstranění. Bez úspěchu. Někdejší šéf stavebně správního odboru v Plzni Jiří Balihar ji dokonce označil za případ, který nemá ignorováním zákonů obdoby nejen v Plzni, ale pravděpodobně ani v Evropě.

Poslanec Šrámek tvrdí, že o tom, že jde o černou stavbu, nic neví. „Nejsem zastupitelem, nemám o tom informace. Pokud je to léta černá stavba, tak s tím město mělo dávno něco dělat," prohlásil Šrámek s tím, že Miloše Housera osobně vůbec nezná a jen využil nabídky agentury na umístění obří reklamní plochy.

O stažení megabillboardu neuvažuje. „Stál hodně peněz a bude tam do doby, než vyprší smlouva," dodal Šrámek. Navíc musí vysvětlovat i na třetím městském obvodě svoji politickou propagaci na mlékomatu, jež má jeho firma umístěn na Americké třídě. „Vyzvali mě k vysvětlení. Je to můj mlékomat a mohu na něm mít svou reklamu," argumentuje poslanec.

Skutečné náklady?

K přesné a pravdivé částce, kolik peněz politické strany do billboardů a propagace investují, se prakticky nedá dostat. Každá ze stran uvádí ´svá´ rozpočtená čísla, jedna má údaje za celý kraj, jiná jen za Plzeň, jedna uvádí pouze finance za billboardy, jiná i za další reklamní poutače.

Každopádně podle údajů, které strany a hnutí uvedly, přiznávají v Plzni největší náklady na kampaň Občané patrioti s částkou cca čtyři miliony korun. „Jsou kryty našimi podporovateli. Mohu jmenovat například podnikatele Soukupa z Keramiky Soukup nebo Václava Jáchima z Interconexu. Do kampaně jsem investoval i já," prohlásil podnikatel a jeden z kandidátů Jan Michálek, v minulosti člen ODS.

Občanští demokraté přiznávají, že za předvolební reklamu v Plzni utratí cca 3,5 milionu korun. Strana používá kromě klasických billboardů také obří tzv. bigboardy. Ty jsou vidět hlavně v centru města například v sadech Pětatřicátníků.

Sociální demokraté tvrdí, že utratí maximálně 1,2 milionu korun. „Máme 21 billboardů celkem za 300 tisíc korun včetně výlepu a pronájmu ploch," tvrdí lídr ČSSD Martin Zrzavecký.

TOP 09 investuje do kampaně podle Petra Suchého 1,5 milionu korun. „To jsou ale peníze za celý Plzeňský kraj a včetně senátorů," prohlašuje Suchý.

Billboardy nemají

Změna pro Plzeň s Martinem Markem v čele má na kampaň zatím kolem 20 tisíc korun, peníze jí podle Marka posílají sympatizující Plzeňané.

„Billboardy a další reklamní plochy podle nás škodí veřejnému prostoru a nepoužíváme je jednak kvůli tomu, ale i z finančních důvodů. Budeme vést kampaň v ulicích a přímo s Plzeňany," prohlásil Martin Marek.