Generální ředitel PMDP Michal Kraus potvrdil, že policie podnik kontaktovala. „Vyžádali si od nás podklady a informace k této zakázce a ty jsme odevzdali,“ řekl Kraus.
Mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej odmítl podat k případu jakékoliv informace.
Na obří zakázce, která nemá v Plzni obdoby, je výjimečná nejen mnohamiliardová částka, ale také doba splácení. Město se totiž prostřednictvím dopravního podniku zavázalo splácet zakázku příštích 29 let. „Dvacet šest let se bude splácet samotná stavba depa, a to po zhruba 91 milionech korun ročně. Za údržbu vozů bude dopravní podnik platit 29 let více než 230 milionů korun ročně,“ potvrdil ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). Devadesátimilionovou roční splátku na depo si podle něj město rozdělí s dopraváky. „Přibližně 60 milionů korun by mělo jít z městské kasy a asi třicet milionů korun půjde za dopravními podniky,“ dodal Zrzavecký.
Náměstek se vyšetřování zakázky nediví. „Poté, co se objevila zpráva o ní ve výroční zprávě BIS (tajná bezpečnostní a informační služba), tak se dalo očekávat, že se to stane,“ míní Zrzavecký s tím, že v tom žádný problém nevidí. „Jsem přesvědčen o tom, že zakázka je v pořádku,“ uvedl Zrzavecký.
BIS ve své zprávě mluví o zakázce jako o konkrétním příkladu problematického PPP projektu (propojení veřejné a soukromé investice) přesahujícím cenou a dobou trvání míru rizik ostatních srovnatelných problémů.
„Provází jej řada pochybností, mj. o finanční výhodnosti pro město Plzeň,“ konstatovala BIS.
Projekt kritizoval i dřívější ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), který směrem k Plzni v souvislosti s depem vzkázal, že ´současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám. Ve čtvrtek Kalousek Deníku řekl, že na výroku trvá.
„Že se o to zajímá finanční kriminálka, mě nepřekvapuje. Zatížit město naprosto neúnosným mandatorním výdajem na spoustu let dopředu může být politicky nezodpovědné. Samo o sobě to ale ještě neznamená, že to musí být trestný čin," řekl Kalousek, za jehož éry na ministerstvu financí Plzeň kontrakt uzavřela.
Také náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD), v jehož kompetenci jsou PMDP, na zastupitelstvu prohlásil, že kategoricky vylučuje, že by z pozice města docházelo k tomu, co popisuje BIS. Šimák tak reagoval na výtky opozice jak k samotnému depu, tak i k tomu, že město se proti zprávě tajné služby nijak veřejně neohradilo. Opozice kritizovala velké sousto na obří projekt od počátku. „Je to riziková a megalomanská věc. Je to, jako když máte peníze sotva na fabii, ale pořídíte si rovnou mercedes, aniž byste věděli, že budete mít na splátky," uvedl šéf kontrolního výboru zastupitelstva Ondřej Ženíšek (TOP 09).
Depo na Karlově má už stavitel, sdružení firem Škoda Service City, kde figuruje např. plzeňská Škoda Transportation a Škoda Electric, zkolaudované a za pár měsíců se sem budou stěhovat stovky vozů z dopravních podniků z Cukrovarské ulice, kde parkují nyní.