„Uložit řidiči pokutu může pouze správní orgán, což je obecní úřad nebo Policie České republiky, ale nikoliv obecní policie,” obhajuje své rozhodnutí ombudsman Pavel Varvařovský. Na jeho stranu se postavilo i ministerstvé dopravy.

„S rozhodnutím ombudsmana a ministerstva dopravy se neztotožňujeme,” říká mluvčí plzeňské městské policie Jana Pužmanová s tím, že policie souhlasí s ministerstvem vnitra, které v těchto případech schvaluje udělování blokových pokut.

„Názor ombudsmana a ministerstva dopravy budeme respektovat. I když s ním nesouhlasíme, podřídíme se mu,“ doplnil velitel Městské policie Plzeň Antonín Šturm. Podle něj to však neznamená, že policejní strážníci budou nyní rezignovat na auta, která křižovatky projíždějí na červenu.

Jízda na červenou je přestupkem proti bezpečnosti provozu na silnicích a neukázněný řidič za ni může dostat pokutu až pět tisíc korun a přijít o pět bodů.
Podobně jako u jiných srovnatelně závažných přestupků, nyní musí městská policie při jízdě na červenou sepsat protokol, který předá magistrátu nebo přivolat příslušníky státní policie.

Průjezdy vozidel na červenou sledují strážníci hlavně v centru města u různých institucí či škol. Ke křižovatkám, kde v Plzni nejčastěji dochází k průjezdu na červenou na semaforu patří například odbočka k obchodnímu domu na Rokycanské třídě.

Například v jihoplzeňských Přešticích funguje vlastní městská policie od začátku roku 2009 a zdejší strážníci řeší prohřešky řidičů, kteří jedou na červenou, spíše výjimečně. „Měli jsme asi pět či šest takových případů a rozhodnutím ombudsmana se toho pro nás moc nezmění. Když někdo pojede na červenou, nedostane od nás pokutu na místě, ale věc se bude řešit ve správním řízení. Je to stále přestupek, který tolerovat nebudeme,“ komentuje novinku vedoucí přeštických strážníků Pavel Hošťálek.

Situace se ale změní na příslušných úřadech, které budou povinni řešit správní řízení.

„Zatím ovšem netušíme, jestli to pro nás bude znamenat větší administrativní zátěž, protože přesně nevíme, kolik takových případů strážníci řeší. Pokud budeme dostávat také přestupky, u kterých není prokazatelný řidič, může to být problém. Celé řešení by to prodlužovalo a komplikovalo,” vysvětluje Roman Matoušek z odboru dopravy plzeňského magistrátu.