V Plzni se bude i během letošního května jezdit 'Do práce na kole'. Krajská metropole se totiž již počtvrté zapojila do celorepublikové kampaně na podporu městské cyklistiky.
Do projektu se zatím zaregistrovalo sto padesát soutěžících z pětapadesáti plzeňských firem a institucí. „Vloni se v Plzni zapojilo přes 215 účastníků v 66 týmech. Věříme, že letos přilákáme dvojnásobný počet," uvedla Eva Haunerová z iniciativy Plzeň na kole, která celorepublikovou kampaň v Plzni koordinuje. Kdo se navíc stihne přihlásit ještě v březnu, dostane kvalitní bavlněné tričko s potiskem kampaně.
Mnohým členům týmů, které se do kampaně zatím zapojily, nechybí kromě odhodlání ani humor. Za Policii ČR tak budou jezdit například Divočáci, Masarykovo gymnázium nasazuje tým Mouchy v očích a Výtahy VOTO zase sází na Modré šípy. Povodí Vltavy svůj přístup deklaruje pojmenováním týmu Jedeme všichni, IntraWorlds zas názvem Chceme trika, zapojují se také Cyklosestry ze slovanské polikliniky.
Chybět nebudou ani týmy z dalších plzeňských firem a institucí, do kampaně se zapojili například nadšenci z Církevního gymnázia, plzeňské fakultní nemocnice, Západočeské univerzity v Plzni, Techmania Science Centra, Komerční banky, České spořitelny, Plzeňského Prazdroje, Socialbakers, Reusu, Škody JS a Electric a dalších.
Kdo se může přihlásit?Stačí s kolegy v práci utvořit dvou až pětičlenný tým, zaregistrovat se na dopracenakole.cz a jezdit během května co nejčastěji do práce na kole či koloběžce. Přihlásit se mohou i chodci, běžci a vozíčkáři. Hlavní soutěžní kategorií je pravidelnost. Každý tým, který najede průměrně alespoň dvě třetiny jízd do práce a z práce na kole (anebo ujde či uběhne), má šanci vyhrát. Soutěžící se mohou těšit např. na poukazy na cykloservis nebo bikesharing, ale i věcné ceny. Opět bude udělen i titul Cyklozaměstnavatel roku.
A co je vlastně zapotřebí? „Stačí utvořit s kolegy v práci dvou až pětičlenný tým, zaregistrovat se na webu dopracenakole.cz a jezdit během května co nejčastěji do práce na kole či koloběžce," vysvětluje Eva Haunerová, sama nadšená cyklistka. Podotýká, že letos se mohou poprvé zapojit také aktivní chodci, běžci, a dokonce i vozíčkáři.
Smyslem kampaně je ulevit obcím přetíženým automobilovou dopravou a přivést co nejvíce lidí k šetrnějším způsobům přepravy do práce.
Náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Petr Náhlík kampaň vítá a převzal nad ní záštitu. „Městská cyklistika k životu ve městech patřila od vzniku prvních bicyklů. V posledních pětadvaceti letech si ale každý chtěl pořídit co nejlepší, či dokonce největší osobní automobil, jenže ta auta už se do měst prostě nevejdou. Jednou z cest je restrikce, tedy zpoplatnění parkování, druhou cestou je využívání městské hromadné dopravy a též příměstské dopravy, a třetí cestou, která je nejzdravější pro život ve městě, je používání kola. A více kol znamená méně aut," míní Náhlík.
V celé republice se letos do kampaně zapojuje třicítka měst. Vloni jezdilo ve 24 městech celkem 7280 soutěžících z 1156 firem a institucí. „Dohromady najeli 1,5 milionu bezemisních kilometrů," upřesnila Haunerová.
Kromě iniciativy Plzeň na kole se na kampani podílí také Klub cestovatelů Plzeň. Celou akci pak finančně podpořil nadační fond Zelený poklad.