Trojice králů nebes se ještě dvakrát na chvilku vrátila. Pak už oblaka patřila Petru Handlíkovi, který pilotoval historický dvouplošník Polikarpov Po-2 Kukuruznik.

Sovětský letoun vyrobený v roce 1937 sloužil během druhé světové války Rudé armádě. „Poté ho Stalin s dalšími asi 80 kusy daroval Titovi do Jugoslávie. Když dosloužil, skončil na dlouhá léta v hangáru,“ vyprávěl jeho majitel. K létání se poprvé dostal ve svých 29 letech a absolutně mu propadl. Ostatně pokud nepracuje, zaručeně ho najdete v mladoboleslavském muzeu Metoděje Vlacha, jež vede jeho otec Vladimír.

„Velmi jsme kukuruznika, což v překladu znamená sekáč kukuřice, chtěli. Je to majestátní stroj. Na světě existuje asi jenom šest originálů, které ještě létají,“ pokračoval.

Velkou předností dvoumístného dvouplošníku je jeho tichý motor, vybavený tlumičem zvuku a plamene, proto byl za války často nasazován do nočních akcí. Snad nejvíce ho proslavily ženy e 46. bombardovacího pluku. U Němců si pilotky vysloužily pojmenování Noční čarodějky.

Sedmačtyřicetiletý nadšenec zakoupil už zrekonstruovaný legendární sovětský kousek před čtyřmi lety. „Sehnal jsem na něj originál pneumatiky, předělal jugoslávské označení na původní a udělal pár dílčích oprav,“ popsal stroj, jenž diváci v Plasích letos viděli poprvé. „Atmosféra byla opravdu přátelská. Ale všechno je to o pokoře. Člověk nesmí ve vzduchu nikdy zblbnout a dělat zbytečně riskantní věci,“ uzavřel pilot.

Po něm svůj um předvedl Jiří Pospíšil, jehož akrobatické vystoupení na kluzáku sledovali lidé se zatajeným dechem. „Vůbec jsem nemohl věřit tomu, jak ladně a zároveň rychle se stroj pohybuje. Tahle část programu se mi líbila úplně nejvíc,“ zhodnotil třináctiletý Adam Breitschneider. Na severní Plzeňsko dorazil s rodinou z Litvínova.

Silný potlesk sklidili nejenom parašutisté, kteří se jeden po druhém s lehkostí snášeli na letištní plochu, ale rovněž formace tří německých válečných dvouplošníků Bücker Bu-131. Velké pozornosti se těšilo i celodřevěné československé letadlo Avia BH-1 z roku 1920.

Po přeletu legendární stíhačky MiG 15-UTI, jež v minulosti sídlila též na letišti v Líních, se bouřlivých ovací dočkal vicemistr světa Red Bull Air Race v akrobacii Martin Šonka. Zdálo se, že jeho působivé nebeské kousky chvilkami popírají fyzikální zákony.