Trojice králů nebes se ještě dvakrát na chvilku vrátila. Pak už oblaka patřila Petru Handlíkovi, který pilotoval historický dvouplošník Polikarpov Po-2 Kukuruznik.

Sovětský letoun vyrobený v roce 1937 sloužil během druhé světové války Rudé armádě. „Poté ho Stalin s dalšími asi 80 kusy daroval Titovi do Jugoslávie. Když dosloužil, skončil na dlouhá léta v hangáru,“ vyprávěl jeho majitel. K létání se poprvé dostal ve svých 29 letech a absolutně mu propadl. Ostatně pokud nepracuje, zaručeně ho najdete v mladoboleslavském muzeu Metoděje Vlacha, jež vede jeho otec Vladimír.

„Velmi jsme kukuruznika, což v překladu znamená sekáč kukuřice, chtěli. Je to majestátní stroj. Na světě existuje asi jenom šest originálů, které ještě létají,“ pokračoval.

Ilustrační fotografie.
Na cyklisty v Plzeňském kraji čekají nové stezky i aplikace, která jim poradí

Velkou předností dvoumístného dvouplošníku je jeho tichý motor, vybavený tlumičem zvuku a plamene, proto byl za války často nasazován do nočních akcí. Snad nejvíce ho proslavily ženy e 46. bombardovacího pluku. U Němců si pilotky vysloužily pojmenování Noční čarodějky.

Sedmačtyřicetiletý nadšenec zakoupil už zrekonstruovaný legendární sovětský kousek před čtyřmi lety. „Sehnal jsem na něj originál pneumatiky, předělal jugoslávské označení na původní a udělal pár dílčích oprav,“ popsal stroj, jenž diváci v Plasích letos viděli poprvé. „Atmosféra byla opravdu přátelská. Ale všechno je to o pokoře. Člověk nesmí ve vzduchu nikdy zblbnout a dělat zbytečně riskantní věci,“ uzavřel pilot.

Výstava železničních modelů v Přešticích
Modelář z Plzně: Na výrobě jedné mašinky strávím desítky hodin

Po něm svůj um předvedl Jiří Pospíšil, jehož akrobatické vystoupení na kluzáku sledovali lidé se zatajeným dechem. „Vůbec jsem nemohl věřit tomu, jak ladně a zároveň rychle se stroj pohybuje. Tahle část programu se mi líbila úplně nejvíc,“ zhodnotil třináctiletý Adam Breitschneider. Na severní Plzeňsko dorazil s rodinou z Litvínova.

Silný potlesk sklidili nejenom parašutisté, kteří se jeden po druhém s lehkostí snášeli na letištní plochu, ale rovněž formace tří německých válečných dvouplošníků Bücker Bu-131. Velké pozornosti se těšilo i celodřevěné československé letadlo Avia BH-1 z roku 1920.

Ilustrační foto.
Dostala žena svrab v nemocnici?

Po přeletu legendární stíhačky MiG 15-UTI, jež v minulosti sídlila též na letišti v Líních, se bouřlivých ovací dočkal vicemistr světa Red Bull Air Race v akrobacii Martin Šonka. Zdálo se, že jeho působivé nebeské kousky chvilkami popírají fyzikální zákony.