Jeden z těch relativně využívaných, v Sirkové ulici u nádraží, má ale šanci na rekonstrukci.
Do výběrového řízení se přihlásila společnost Sekuras Development, která jej slibuje zvelebit a otevřít tu například kavárnu. „Je to jediný zájemce, který se přihlásil. Rada města bude o pronájmu rozhodovat těsně před Vánoci," potvrdila Lucie Jůzová ze Správy veřejného statku města Plzně.
Zatím v podchodu nefungují ani toalety, nemá je kdo provozovat. Městu tu patří dva krámky, v jednom je pekařství a druhý je neobsazený. Návštěvnost podchodu je v posledních letech menší, lidé začali používat přechody pro chodce na povrchu Sirkové ulice. Stále se také objevují stížnosti na bezdomovce a postávající skupinky lidí se psy, které obtěžují kolemjdoucí.
Jednatel firmy zajímající se o podchod Jan Schejbal tvrdí, že si s nimi poradí. „Nejsou už na nedalekém nádraží, kde si kvůli tomu dráhy najaly bezpečnostní agenturu," uvedl Schejbal. Tvrdí, že společnost má i kapitál. „Právě otevíráme motokáry v papírně na Slovanech," zmínil Schejbal jeden ze zdrojů financí.
Proti pronajímání podchodu se ale v Plzni ozvala Strana zelených, která město vyzvala: podchod u nádraží raději zasypte a raději namalujte pěším přechody pro chodce. Zelení argumentují tím, že do podzemí patří auta a nikoli lidé.
Podle dopravního specialisty Správy veřejného statku Ondřeje Vohradského je ale třeba posuzovat další existenci toho kterého podchodu zvlášť, protože ne vždy je možné ho jednoduše zrušit. „Právě v Sirkové ulici pomáhá rušné křižovatce nad sebou," míní Vohradský a jeho pronajmutí a další existenci schvaluje.
Naopak v příštím roce by měl nedaleko tohoto podchodu vzniknout ještě nový ´tunel´ z nádraží přímo do Šumavské ulice naproti soudní budově, což ale bude investice drah. Podle Vohradského pak město naváže i vybudováním přechodu pro chodce na povrchu z Nádražní ulice směrem na tramvajové zastávky.
Vohradský připomíná, že některé plzeňské podchody se už zrušily (tři na Severním Předměstí), další dva má město v plánu zrušit v budoucnu. „Jde o podchod v Gerské ulici a podchod v ulici Terezie Brzkové v zadních Skvrňanech," uvedl Vohradský. Trendem je podle něj podchody nerušit bezhlavě, ale doplňovat je možností zebry na silnici tak, aby si chodec mohl vybrat.
Jedním z podchodů, který využívá hodně lidí jako přístup na autobusové nádraží, je podchod z Přemyslovy ulice k 1. škodovácké bráně v Tylově ulici. „Polovinu ho vlastníme my, druhou město. Naše je část od Přemyslovy ulice s výstupy na nádraží," uvedl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl. Tvrdí, že zatímco jejich část se pravidelně uklízí a ČSAD tu odstraňuje nechtěné malby na stěnách a vyměňuje žárovky, zbytek podchodu je zanedbáván. „Údržba naší části nás stojí ročně kolem sta tisíc korun," prohlásil Hucl.