Tunel, který vzniká asi 200 metrů od současného podchodu, bude sloužit jako přístup na nástupiště z budoucího autobusového terminálu v Šumavské ulici. „Podchod bude uveden do provozu koncem příštího roku," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Později ho SŽDC prodlouží až k 5. a 6. nástupišti. S východem až do Železniční ulice, kam od loňského roku ústí současný nádražní podchod, se však nepočítá.
„Nový podchod usnadní přestupování například mezi spoji na Prahu a na České Budějovice. Lidem to ušetří stovky metrů cesty," podotkl Vladimír Kostelný z regionálního centra Českých drah. Zároveň připustil, že hloubení podchodu v příštím roce bude znamenat omezení zejména na tratích na Prahu a Žatec.
Jeho hlavní přínos se ale ukáže až poté, co město v Šumavské ulici zprovozní nové autobusové nádraží. Končit zde budou i některé mezinárodní linky. Na to si ale Plzeňané musí ještě několik let počkat.
Kdy se tedy začne s výstavbou oválného autobusového nádraží za sto milionů korun, v němž bude devět stanovišť? „Máme územní i stavební povolení," řekl včera Deníku Náhlík. Začátek prací závisí na SŽDC a rekonstrukci obou mostů přes Mikulášskou ulici. S ní se má začít na podzim příštího roku, oprava každého mostu bude trvat zhruba rok. „Když všechno půjde dobře, mohli bychom s terminálem začít na konci roku 2017, ale spíš až začátkem 2018," dodal náměstek.
Součástí projektu na přestavbu mostů přes Mikulášskou je již zmiňované prodloužení podchodu ke všem nástupištím a také prodloužení stávajícího zavazadlového tunelu, který nově povede od výpravní budovy až k budově pošty a nahradí nevyhovující úrovňový přechod přes koleje. „V těchto dnech jsme vyhlásili veřejnou zakázku na zhotovitele stavby. Realizace je uvažovaná v letech 2016 až 2017," upřesňuje Illiaš ze SŽDC.
„Do doby, než začneme stavět terminál, postavíme od východu podchodu k současným zastávkám chodníček," řekl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík.