Konkrétně jeho členové vyjeli k 52 dopravním nehodám, osmi požárům a ve 25 případech pátrali po pohřešovaných osobách. Zasahovali u dalších 13 bezpečnostních opatření a 15 jiných událostí. Jejich pomoc stále častěji využívá dopravní policie, speciální pořádková jednotka i hasičský záchranný sbor, dronaři pro zefektivnění práce vyvíjejí speciální software a aplikace.

Kuriozitou přitom bylo, že hned dvakrát zažili během víkendové služby všechny typy výjezdů - dopravní nehodu, požár a pátrání po pohřešované osobě. „Počet našich výjezdů rok od roku stoupá, loni už jsme na podzim věděli, že překonáváme číslo z předchozího roku. Těší nás, že můžeme policistům a hasičům nabídnout profesionální služby a dál pracovat na rozvoji našich zkušeností, hardwaru a softwaru. To jsou aplikace, které speciálně vyvíjíme pro jejich potřeby, abychom zefektivnili práci a vytěžili z pořízených dat a snímků maximum informací,“ uvedl ředitel úseku Drony SIT Josef Navrátil.

Kromě rekordního počtu výjezdů s hasiči a policisty stoupá i počet cvičení, kterých se dronaři účastní. „Loni to bylo 23 akcí, z nichž nejvýraznější byly velké cvičení AMOK v Líních, simulace úniku čpavku v pivovaru, noční cvičení zaměřené na hledání osob nebo taktické cvičení v Ejpovickém tunelu. Každý měsíc dronaři cvičí i s plzeňskou zásahovou jednotkou,“ podotkl k činnosti týmu Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání.

Tým Drony SIT na instruktáži hasičům v Domažlicích
Plzeň jako jediné město v ČR používá drony. Pomáhají policistům či hasičům

Drony SIT jako jednotka sboru dobrovolných hasičů drží pohotovostní služby non stop. „Při výjezdech s IZS na místo události musíme splnit určité časové limity. Během pracovní doby máme na příjezd 60 minut, 90 minut mimo ni, také během víkendů a svátků. Realita je taková, že v rámci pracovní doby dojedeme na místo průměrně za šest minut, mimo ni za 24 minut. Mimo pracovní dobu to znamená dojet z domova do našeho zázemí, naložit techniku a vybavení a dopravit se na místo zásahu,“ doplnil Navrátil

První drony zakoupila Správa informačních technologií města Plzně v roce 2014. „V červenci 2015 jsme získali jako první české město povolení k leteckým pracím od Úřadu pro civilní letectví ČR. Spolupráce s IZS začala o rok později při dohledu nad fotbalovým utkáním. První ostrý zásah přišel v roce 2018, kdy jsme monitorovali leteckou havárii na Nové Hospodě, kde spadl vrtulník do výrobní haly. Pár dnů poté hořela ubytovna na Karlově, k oběma zásahům si nás vyžádaly zasahující složky. Postupně jsme si vytvořili perfektní a profesionální spolupráci. Novým přesahem, kde chceme drony využívat, je vzdělávání mladých lidí. Ke konci loňského roku jsme předali čtyři stroje plzeňské SPŠ dopravní, podpora talentů a vychovávání expertů nám dává v Plzeňském inovačním ekosystému PINE smysl,“ vysvětlil Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.

Plzeňští dronaři testují nový zhášecí dron, hasičům pomůže uzavřených prostorech
Plzeňští dronaři testují zhášecí dron, hasičům pomůže v uzavřených prostorech

Nejvyužívanějším bezpilotním letounem byl loni dron DJI Matrice 350 vzhledem k tomu, že jej lze osadit různými kamerami s termovizí, několikanásobným zoomem nebo světlometem při špatných světelných podmínkách. Mezi nejvíce používané aplikace patří především IZS Stream nabízející veliteli zásahu pohled v reálném čase z několika kamer současně a Crash Inspektor, který poskytuje velmi přesná data při ohledání místa dopravní nehody a zajištění stop. Profesionalitu a vynikající spolupráci s dronaři si pochvalují plzeňští hasiči i policisté.