Západočeská metropole totiž zahájila projekt ZeEUS zaměřený na elektromobilitu městské hromadné dopravy.

V Plzni se budou od jara příštího roku do konce roku 2016 testovat dva bateriové elektrobusy ze Škody Electric. Projekt bude vyhodnocen na jaře 2017. „Poté si města začnou vzájemně vyměňovat data a zkušenosti se sedmi velkými západoevropskými městy. Jde o Barcelonu, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Stockholm a Cagliari," řekl ČTK generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Plzeň má postavené dva elektrobusy a staví nabíjecí stanici. „Největší problém dnes představuje připojení stanice na síť, dobudování infrastruktury a hlavně povolení, razítka a různé souhlasy vlastníků pozemků," konstatoval Šilhánek.

Bateriový elektrobus Škody Electric si už vyzkoušela některá česká města a byl také v Polsku. „Jízdní vlastnosti i technické parametry hodnotí velmi kladně," uvedl Šilhánek. O vozy je zájem i v Německu a připravují se tendry. Jezdí už místy v pravidelném provozu, ale pořád jde o několik málo vozů.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zavrhly nákup vozidel na zemní plyn. „Orientujeme se na nákup elektrobusů. O autobusech na zemní plyn neuvažujeme. Opíráme se o zkušenosti kolegů, kteří museli vytahovat vyřazené vozy, když se jim rozbila plnička plynu," vysvětlil dopravně provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Další nevýhodu spatřuje v tom, že ceny plynu se nemusí dotovat donekonečna.

Šest autobusů na plynový pohon má ve své flotile ČSAD autobusy Plzeň. „Do konce tohoto roku koupíme sedmý autobus na plyn. Zatím nejsme rozhodnutí, kolik vozidel pořídíme příští rok," sdělil ředitel společnosti Miroslav Hucl.

Podle něj jsou sice dražší, ale v konečném důsledku se vyplatí. „Dieselový autobus stojí 4,5 milionu korun, vozidlo na plyn vyjde na 5,5 milionu. Provoz autobusů na plyn je ale na kilometr asi o korunu levnější," vysvětlil Hucl.

Vyšší pořizovací cena se vrátí do dvou tří let.

Nevýhodou je, že u plynových autobusů je dražší servis než u klasických.

V Plzni jsou dvě plnicí stanice zemníh plynu. Brzy přibude třetí plnička.

Ekologické vozy a plnírny plynu

• ČSAD Autobusy Plzeň mají celkem 400 vozů. Šest vozů jezdí na plynový pohon. Do konce roku pořídí sedmý autobus,
• Plzeňské městské dopravní podniky o nákupu autobusů na plyn neuvažují. Upřednostňují bateriové elektrobusy,
• v České republice je 64 veřejných a 30 neveřejných plnicích stanic zemního plynu,
• 47 měst má alespoň jednu plnicí stanici,
• v Plzni se nachází dvě plničky plynu a zanedlouho přibyde třetí,
• v České republice je registrováno více než pět milionů aut. Na plyn jich jezdí asi osm tisíc.