Vzniknou tu snímky Fúrie, Divočina či CHICA CHECA. Představitelé Plzeňského kraje, kteří filmy a seriály natáčené na svém území vnímají jako dobrý způsob propagace, stejně jako v předchozích letech filmaře finančně podpoří. Mezi šestnáct projektů rozdělí částku 6,5 milionu korun.

„V letošním roce jsme se rozhodli opět navýšit finanční podporu pro tvůrce filmových snímků, kteří se do Plzeňského kraje stále častěji vracejí. Není třeba zmiňovat seriál Policie Modrava, který nabízí překrásnou Šumavu, Kašperské Hory a Sušici a divácky je stále velmi úspěšný. Pozvánkou do našeho kraje je i pohádka Princezna zakletá v čase 2 natáčená na Gutštejně nebo loni podpořená minisérie Král Šumavy. Neumím si přestavit lepší cestu, jak představit zajímavá místa Plzeňského kraje, než je filmové plátno s poutavým příběhem,“ řekl radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Libor Picka.

V letošním roce bylo přijato k posouzení 25 žádostí. Odborný posudek k nim poskytuje Regionální Filmová Kancelář Plzeňského kraje (RFKPK). Vybráno bylo šestnáct žádostí.

Natáčení pohádky Zlatovláska na Horšovském Týně. Marek Lambora (vpravo) s Tomášem Weberem i po hodinách v chladné kobce hýřili humorem. | Video: Deník/Milan Kilián

Plzeňský kraj podporuje filmovou tvorbu už delší dobu. V roce 2016 to byl seriál Policie Modrava, o dva roky později úspěšný snímek Nabarvené ptáče, na oba kraj přispěl rovným milionem korun. Podpory se dočkaly i pohádka Čertí brko, film Prvok, Šampón, Tečka a Karel, dále Mazel a tajemství lesa nebo Cesta domů.

Od roku 2022 vypisuje Plzeňský kraj dotační titul Podpora audiovizuální tvorby Plzeňským krajem. První rok bylo podpořeno jedenáct projektů částkou 4,5 milionu Kč. V roce 2023 to bylo sedmnáct projektů za 5 milionů Kč. Podpořena byla např. fantasy pohádka Princezna zakletá v čase 2, dále Král Šumavy či drama Bratři.

Představení některých snímků natáčených letos v Plzeňském kraji:

Tichá pošta (lokace Úterý)

Dobrodružný rodinný film podle stejnojmenné předlohy Jiřího Stránského se odehrává v zasněženém pohraničí na sklonku německé okupace. Napínavou a obrazově atraktivní formou pojednává o vážném historickém tématu, kdy se skupinka dětských hrdinů vrhne do záchrany sestřeleného francouzského pilota, kterého si předávají mezi horskými vesnicemi jako utajenou zprávu ve škole. Čelí přitom smrtelně nebezpečným vojákům okupační armády, zrádcům a udavačům a v neposlední řadě také krutým podmínkám zimy na horách.

„Výpravný snímek má ambice nejen oslovit co nejširší diváckou obec, ale také do jisté míry navázat na tradici rodinných filmů, které byly před rokem 1989 výkladní skříní československé kinematografie. Dílo, které vychází z předlohy významného českého spisovatele a scenáristy Jiřího Stránského, bude s ohledem na zkušený realizační tým zajisté výraznou filmovou událostí. Odvaha tvůrců natočit snímek s dětskými hrdiny je s ohledem na legislativní i profesní náročnost rozhodně obdivuhodná a je zde potřeba zdůraznit zkušenost producentky s podobným natáčením,“ řekla Radka Šámalová za RFKPK. Snímek, v němž hrají např. Matěj Hádek, Judit Pecháček či Karel Dobrý, se natáčel na severu Plzeňska již v zimě.

Zlatovláska (lokace Státní hrad a zámek Horšovský Týn)

Filmová pohádka Zlatovláska je novým zpracováním klasické pohádky na motivy Karla Jaromíra Erbena od autorky hitu Anděl Páně Lucie Konášové. Původní konflikt, zda poslechnout hlas srdce a zradit svého pána, je umocněn novými motivy – postavou Jiříkova lstivého a závistivého přítele Štěpána, touhou Zlatovlásčina otce po živé vodě a věrným psím přítelem Štístkem. „Přestože jde o jednu z nejznámějších pohádek, prozatím se dočkala „pouze“ loutkové podoby z roku 1955 a televizního zpracování v roce 1973. Tvůrci slibují výpravnou podívanou, což jim lze s ohledem na předchozí zkušenost se žánrem (Princezna zakletá v čase) bezpochyby věřit a lze očekávat, že tato ambice bude bezezbytku naplněna,“ doplnil k pohádce radní Picka.

Divočina

Rodinné drama režisérky Evženie Brabcové slibuje téma boje o život a o svobodu. Příběh dvou malých sester a jejich matky, které utíkají před násilnickou „hlavou rodiny“ do úkrytu, jenž nacházejí u podivínského dědečka, symbolizuje nejen touhu po svobodě a nezávislosti, ale neotřele a bez patosu se dotýká také tématu domácího násilí a omezování osobních svobod. S ohledem na profesní zkušenosti členů realizačního týmu lze podle RFKPK předpokládat, že finální dílo bude mít nejen vysokou úroveň řemesla, ale jeho téma zarezonuje i celospolečensky. Příslibem natáčení je také objevení dosud opomíjených lokací.

CHICA CHECA

Jemná komedie s dramatickými prvky režiséra Šimona Holého zobrazuje příběh osamělé pošťačky Zdeny, která ovdovělá žije v rozpadlém domě na vsi, matka jí umírá a syn pracuje v zahraničí. Syn se vrací domů, aby se rozloučil s babičkou a Zdena tak přichází na to, že není úspěšným ekonomem, ale živí se jako drag queen (muž, který svým oblečením a chováním karikuje ženu, a to pro zábavu nebo s uměleckým cílem), což nakonec paradoxně pomůže se splněním babiččina posledního přání. Snímek popisuje rodinné vztahy, strach z názorů ostatních lidí či boj se samotou a nabízí naději na dobrý konec v malých detailech každodenního života. Přes vážnost tématu snímek přináší i odlehčený tón nebrodící se depresivním sentimentem.

„Šimon Holý je výraznou osobností nastupující generace filmařů. Je bezesporu zárukou originálního, odvážného a umělecky hodnotného snímku, který se navíc díky žánrovému zařazení nestane „dalším“ z řady podobně laděných snímků. Film slibuje vrstevnatý příběh ze současnosti, přičemž celou řadu témat chce reflektovat s nadhledem a úsměvem, což lze při trendu nesporně kvalitních sociálních dramat vnímat jako hledání jiné cesty jak publikum oslovit,“ uvedla k podpoře snímku Radka Šámalová z RFKPK.