Práce na proměně plzeňského železničního uzlu jsou v plném proudu. Stavbaři už zmodernizovali severní nástupiště hlavního nádraží i kolejiště na Prahu, pracují na mostech přes Mikulášskou ulici, čeká je přestavba přejezdu přes Domažlickou ulici…

Historické nádražní budovy zatím jako by si nevšímali. Je to ovšem jen zdání, protože její očekávaná rekonstrukce se připravuje. Podle Viktora Valenty, vedoucího stavebního oddělení Správy osobních nádraží, by mohla začít kolem roku 2020.
Budova otevřená před 110 lety má nyní za sebou důkladnou prohlídku. „Minulý rok proběhl stavebně technický průzkum, kdy se zjišťoval stav místností, které nejsou opravené, a celkový stav budovy, abychom měli podklad pro projekční práce,“ řekl Valenta.

Demontáž severního železničního mostu u plzeňského hlavního nádraží
FOTO: Severní most u hlavního nádraží je dole. V úterý ho snesl jeřáb

V jaké kondici tedy nádraží je? „Hlavně v křídlech, která nebyla využívána, je to horší stav. Před lety tady sice došlo k částečným opravám pláště budovy a některých místností využívaných Českými drahami nebo SŽDC, ale technické zázemí budovy už zkrátka dostárlo do stavu, kdy je celková rekonstrukce nutná,“ míní.

Budova do loňského července patřila Českým drahám. Nový majitel, Správa železniční dopravní cesty ji po prodeji zařadil na seznam těch, které je třeba opravit přednostně. Rekonstrukce tedy bude kompletní. „Bude zahrnovat kompletní plášť budovy, sanace, bude se dělat celé nové technické zabezpečení, tedy veškeré sítě – topení, voda, sdělovací a zabezpečovací signalizace, kamerový systém. Opravovat se bude také interiér, ačkoliv už se na něm dříve dělalo. Přesné náklady vyjdou až z přípravné dokumentace, dnes se předpokládá něco mezi 320 a 400 miliony korun, ale je to jen nástřel,“ upozornil Viktor Valenta.

Miloslav Vostrý
Generální ředitel Vodárny Plzeň Vostrý končí ve funkci

Nádražní budova má po rekonstrukci vypadat jako z historických pohlednic. „Je to technická kulturní památka, takže budeme samozřejmě spolupracovat s památkáři, především pokud jde o plášť budovy. Budeme se snažit historické podobě přiblížit co nejvíce,“ dodal.

Celá modernizace plzeňského uzlu má podle Mojmíra Nejezchleba z generálního ředitelství SŽDC skončit do roku 2022. Pak stavbaři Plzeň po osmi letech opustí. „Bude to velice pěkné nádraží,“ řekl Nejezchleb s úsměvem.

Dolní Padrťský rybník patří k nejvyhledávanějším místům v CHKO Brdy. Cyklisty i pěší tam dovede vyznačená síť stezek.
Na cyklisty letos čekají nové trasy, vedou na Hracholusky i do Brd