Přitom skutečné náklady na pořízení plastové kartičky s čipem bez DPH vyjdou zhruba na 40 Kč. Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Michal Kraus ale tvrdí, že to je jen malá část nákladů, které je třeba na výměnu vynaložit.

„K jednotlivým položkám v rámci částky 170 korun se nebudu vyjadřovat. Systém Plzeňské karty je pro společnost obchodním artiklem, není výhodné sdělovat dílčí data k systému," prohlásil Kraus.

Připustil však, že cena za jednu kartu jako takovou se zhruba kolem 40 Kč pohybuje. „K tomu je však třeba připočítat personální a provozní náklady, 21% daň z přidané hodnoty a navíc příspěvek na fungování celého systému karty," vysvětlil Kraus.

Personální a provozní náklady, tedy pracovníky u přepážek, kteří budou zákazníky obsluhovat, formuláře nebo tiskárny a další administrativa, mají stát v kalkulaci 170 korunové karty asi 48 Kč. Pokud tedy sečteme 40 a 48 korun a připočteme k tomu 21% daň, dostáváme se k číslu necelých 107 korun. To je režijní částka, za kterou se dá nová Plzeňská karta pořídit.

Právě o 107 Kč radnice ještě v létě hovořila jako o částce, kterou by zaplatili cestující. „Zbytek do 170 korun by mohla lidem doplatit radnice," uvedl tehdejší ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). Radní totiž v srpnu 2014 schválili záměr část ceny za kartu lidem kompenzovat. Teď už to netvrdí. „Máme právní stanovisko, že kompenzace by byla možná jen formou darovacích smluv. Tedy každý z cca 200 tisíc držitelů karet by musel přijít podepsat smlouvu a to je velmi náročné," uvedl Zrzavecký.

Nový dopravní náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) navíc připomněl, že pokud by město kompenzovalo platbu jen plzeňským držitelům karet, šlo by o diskriminaci ostatních mimoplzeňských cestujících. „Hrazení výměny Plzeňské karty pouze občanům Plzně je v rozporu s Listinou základních práv a svobod," zdůraznil Náhlík.

Cestující tedy budou muset zaplatit kartu celou. Proč ale 170 korun, když režijní cena je 107 korun? „Je třeba brát v potaz příspěvek na celý systém fungování Plzeňské karty," uvedl Kraus s tím, že se jedná např. o software či počítače. Kraus argumentuje tím, že od roku 2004, kdy se Plzeňská karta zaváděla, se cena za kartu nikdy nezvyšovala a stále stojí 170 Kč. „Do systému je přitom třeba investovat," dodal Kraus a zmínil například investici do terminálů cardman, které jsou ve vozech MHD a cestující si přes ně kupují jízdné. „Už teď mají instalovaný systém na čtení nové Plzeňské karty," vysvětlil Kraus. V budoucnu má každý vůz dopravního podniku doplnit ještě jeden cardman, ze kterého půjde koupit jízdné také prostřednictvím bankovní karty.

Vyměnit si Plzeňskou kartu za 170 Kč si musí od února 2015 cca 198 tisíc jejích držitelů.

Bez karty předplatné nepořídíte

Plzeň – Proti povinné výměně Plzeňských karet se ohrazují tisíce lidí. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) argumentují nutností kartu vydávanou od roku 2004 modernizovat. Na druhou stranu odmítají cestujícím konkrétně rozpočítat, proč požadují za výměnu každé Plzeňské karty 170 korun. Generální ředitel PMDP Michal Kraus vysvětluje, že nechce zveřejňovat obchodní strategii karty, protože PMDP vedou jednání o prodeji systému do jiných měst.

Skutečné náklady na pořízení a výrobu jedné Plzeňské karty mají být 40 korun. Proč chcete po cestujících 170 korun?
Čtyřicet korun určitě není částka, která by kryla výrobu karty. Zhruba na této úrovni se pohybuje cena plastového nosiče, tedy čipu s anténou, který je v kartě zalit. K tomu je však třeba samozřejmě připočítat personální náklady a náklady ve formě odpisů speciální tiskárny na karty a další věci. Například daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent nebo krycí příspěvek na fungování celého systému Plzeňské karty.

Co myslíte krycím příspěvkem na fungování systému?
Třeba software, tedy používané počítačové programy.

Celé to tedy stojí 170 korun.
Ano.

Lidé si kartu za tuto cenu koupili už jednou a dostali ji s nevyznačenou dobou platnosti. Karta jim dosud funguje. Proč by měli znovu zaplatit 170 korun za něco, co funguje a nemá časové omezení?
Podstatná část držitelů Plzeňské karty ji získala bezúplatně v roce 2004. Konkrétně všichni ti, kteří žádost o ni podali od května do října toho roku. Nemůžeme tedy říci, že všichni zaplatili. Ti, kteří si ji pořizovali do května 2011, tedy po dobu, kdy nebyla na kartě vyznačena platnost, podepisovali podmínky platné s nabitím karty. V nich se jednoznačně hovoří o tom, že životnost té karty je sedm let. To, že se nám všechno podařilo udržet v chodu o tři roky déle, to je prima zpráva. Ale každý z klientů byl srozuměn už při nabití karty s tím, že její životnost je sedm let.

Když mně přestane fungovat bankovní karta, banka mi ji zdarma vymění na své vlastní náklady. Není tedy problémem dopravního podniku, že potřebuje karty měnit?
Vy do banky odnesete svoje peníze a založíte si tam účet, za jehož vedení platíte. Peníze, které vám tam leží, jsou úročeny méně, než je inflace, a banka si pak strhne peníze za další služby, které vám poskytne včetně výběru z bankomatů jiných bank. Pak vám dá kartu zadarmo.

Ohradili jste se proti tomu, že výměna Plzeňské karty je povinná. Podle vás není, ale mají cestující jinou možnost pořídit si předplatné jízdného než Plzeňskou kartou?
Předplatné ne. My říkáme, že karta není povinně určena k výměně, protože v našich vozech je možné se odbavit jiným alternativním způsobem. Můžete si například pořídit Plzeňskou jízdenku, což je plastová čipová karta, která není personifikovaná, můžete si koupit jízdenky prostřednictvím SMS nebo u řidiče. Tvrdíme, že existuje alternativní způsob odbavení. Pokud trváte na tom, že je pro vás nejvýhodnější předplatné, pak jste nám vítaným klientem, ale pouze za podmínky, že splníte pravidla hry a budete držitelem karty.

Takže když nechci kupovat nejdražší jízdenky u řidiče nebo SMS, Plzeňskou kartu mít musím.
Chcete-li si kupovat nejlevnější jednorázové jízdenky, které jsou v cardmenu, můžete využít Plzeňskou jízdenku, která je nepersonifikovanou kartou, a kupujete z ní ve voze jízdenku za 16 korun stejně jako z Plzeňské karty. Pokud si chcete nechat nahrát předplatný kupon, pak si skutečně musíte pořídit Plzeňskou kartu.

Radnice říká, že nemůže uhradit část nákladů na výměnu Plzeňské karty jen Plzeňákům, protože by to bylo diskriminační vůči mimoplzeňským pasažérům. Nepřipadá vám rovněž diskriminační, že lidé získají předplatné jízdného, jen pokud přistoupí na vaše podmínky a koupí si znova Plzeňskou kartu, protože žádnou jinou možnost jim nedáváte?
Vůbec mně nepřísluší komentovat to, co říká vedení města. Na druhou stranu mi to nepřijde diskriminační, protože je to právě ten jeden nosič, který umožňuje nahrání předplatného kuponu. Řeknu vám případ, který určitě do článku nedáte. Když se přecházelo z analogového televizního vysílání na digitální, každý si musel koupit set top box nebo novou televizi s příslušným zařízením. Nikomu to nepřipadalo divné ani diskriminační. Šel a zařízení si koupil.

Vy provozujete veřejnou dopravu ve městě, za což vám radnice platí z městské kasy. V příštím roce dostane PMDP více než 826 milionů korun. Přesto si lidé musí koupit Plzeňskou kartu podruhé. Navíc nechcete zveřejnit kalkulaci, kolik a co na Plzeňské kartě vlastně stojí.
Je to z důvodu obchodní strategie, karta začne fungovat například v Karlových Varech.

Mluví se o tom, že by mohla nahradit i pražskou Opencard?
Stojíme o každého klienta.

Pokud si nevyměním Plzeňskou kartu ve vámi stanoveném termínu, zablokujete mi ji a přestane fungovat. Co když na ní budu mít nahrané předplatné jízdné? Přijdu o ně?
Ne, záznam z karty nezmizí. Na kartu sice nebude možné po vypršení lhůty určené pro výměnu karty už nic zaznamenat, tedy ani nové předplatné, ani elektronickou hotovost, ale dobrat už předplacené jízdné půjde.