Plzeň – „Poušť vám nic neodpustí,“ tvrdí René Kilián z Plzně, který v lednu jede se svým bratrem Davidem nejslavnější vytrvalostní závod Rallye Dakar. Oba jedou potřetí za Czech Dakar Team, ale závodí podruhé. A poprvé spolu v kamionu – René jako navigátor, David coby kopilot. Jedinou nasazenou Tatru tohoto týmu řídí jejich dlouholetý kamarád Martin Kolomý. Všichni v úterý odpoledne odletěli do Jižní Ameriky, kde závod v argentinském městě Mar del Plata na Nový rok začíná.

Přestože se oba Plzeňané závodům rallye věnují už patnáct let, k Dakaru se dostali náhodou. „Opravujeme terénní auta, a když se Czech Dakar Team rozrostl, dostali jsme nabídku. Prý jsme byli první Západočeši na Dakaru,“ vzpomíná mladší z bratrů David. O několik měsíců později seděl jeho bratr René v jedné ze dvou závodních Tater 815 jako navigátor a David řídil týmový novinářský vůz. „Ten smí všude, i na závodní trasu, ale musí se vždycky držet dál od svého týmu. Člověk si to musí hodně hlídat, jinak by to mohlo být považováno za nedovolenou podporu a za to hrozí i vyloučení,“ vysvětluje David.
O rok později se bratři vystřídali. V závodním kamionu seděl David a René jel do Jižní Ameriky jako mechanik. Už za pár dní pojedou poprvé ve stejné kabině a věří, že tentokrát uspějí. V roce 2010 totiž jejich cestu zhatila závada na motoru, letos dokonce zranění. „Skočili jsme přes vyschlou říčku, kamion nadskočil a při dopadu praskly řidiči a navigátorovi obratle,“ popisuje zlomový okamžik David, který jediný vyvázl bez zranění. Vše se prý odehrálo velmi rychle, oba zraněné z trasy odvážel vrtulník. Pilot Martin Kolomý se dával dohromady téměř celý rok, už je ale v pořádku. „Začátkem listopadu jsme jeli El Chott Rallye v Tunisu. Brali jsme to jako test a ten závod jsme vyhráli,“ připomíná poslední úspěch René, který v kabině nahradil stále zraněného navigátora Jaroslava Lamače. „Na to ale myslet nesmím, i když už mám teď z Dakaru větší respekt,“ dodává Plzeňan.

A co je úkolem navigátora? Informovat řidiče, kde jsou zatáčky, orientační body nebo různá nebezpečí na trati podle itineráře. Ten však tým dostává vždy až v předvečer každé etapy. „Na přípravu tak mám jen několik hodin. Jestliže etapa měří třeba tři sta kilometrů, znamená to pro mě zhruba pět hodin absolutního soustředění,“ popisuje René. Už se mu tak určitě nepovede to, co loni – nezávodní servisní vozy s mechaniky totiž čas příliš hlídat nemusí. „Zastavili jsme například v jedné vesnici, která vypadala úplně jako osada z filmu Sedm statečných. Byla to paráda.“

Samotný závod je však neuvěřitelná dřina, zvlášť když se týmu nevyhnou poruchy. Vždyť třeba kolo váží cca dvě stě kilogramů a závodníci musí nosit speciální nehořlavé prádlo. „Jednoduše řečeno je to jako měnit kolo ve čtyřiceti stupních v zimním oblečení. Z člověka pot jen leje,“ přibližuje René Kilián. Navíc pak prý člověku ještě nějakou dobu trvá, než se znovu naplno ´přepne´ na svůj úkol na palubě auta.

závodní Tatra 815 4x4
• Motor: Caterpillar C-18, šestiválec o objemu 18,1 litrů
• Výkon: cca 950 koní
• Točivý moment: více než 3300 Nm
• Převodovka: manuální desetistupňová Tatra
• Váha: cca 9500 kg
• Rychlost: 170 km/h
• Objem nádrže: 900 l
• Spotřeba: v těžkém terénu až 100 l/100 km

Jedna z etap letos končila v Chile nedaleko dolu, kde loni na dva měsíce uvízlo 33 horníků. „Někteří z nich s námi byli v táboře a viděli jsme na vlastní oči i kapsli, která je dostala zpod země na povrch. Je fakt malá,“ vybavuje si nevšední zážitek David. Spolu s bratrem si před a po závodě nenechají ujít ani památky. „Ale jen když je čas. Viděli jsme třeba hrob Evity Perónové, historickou válečnou loď nebo fotbalový stadion, kde hrával Maradona,“ dodává mladší z Kiliánů.

A co účasti na Dakaru říká jejich rodina? „Přejí nám to, ale za každou větou je dávej bacha,“ shodují se bratři. Nejhorší to prý bylo loni, když se Davidovi 14. prosince narodila dvojčata. „Těsně před Vánoci pustili přítelkyni z porodnice a hned po nich jsem odjel. Letos to není o nic lepší, je jim teprve rok,“ povzdychne si David. Přesto ale žádný z bratrů financí, času ani cestování nelituje a na šestnáctidenní vytrvalostní rallye se oba těší.

Dakarské rallye se zúčastní i další Plzeňan. Josef Rajtmajer řídí servisní vůz konkurenčního Loprais Tatra Teamu. V průběhu závodu se se všemi třemi Plzeňany několikrát spojíme, abychom přinesli aktuální informace, zážitky a dojmy.