„Když jedete v tramvaji, dusíte se prachem zvedajícím se při rozjezdu z kolejiště. Kontroluje někdo práci úklidových firem?“ ptala se na posledním jednání zastupitelka za KSČM Ivanka Divišová. Miloslav Šimák z ČSSD připomněl, že obvodním radnicím zbyly z loňska miliony korun na účtech a mohly by tedy do úklidu více investovat, Karel Makoň z Plzeňské aliance dokonce promítal v jednacím sále ukázky vlastnoručně nafocených špinavých ulic. Jeho stranický kolega Miroslav Zábranský vyčetl vedení města, že stejné stížnosti se opakují léta a čistší ulice stejně nejsou. „Nejvíc prašno je v centru. Když stojíte U Práce, sotva popadáte dech,“ míní Plzeňanka Jana Kůrková. Kde je tedy problém, když město vynakládá na úklid každoročně miliony korun? Zřejmě v systému.

Například silnici na frekventované Klatovské třídě má uklízet její vlastník, tedy stát, prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Chodníky už ale patří městu a podle statutu je tedy musí uklízet městský obvod. Za čisté kolejiště uprostřed Klatovské třídy zase zodpovídají Plzeňské městské dopravní podniky, stejně jako za tramvajové zastávky. A pokud se i přesto dusí lidé prachem, protože návaznost jednotlivých správců není při úklidu nijak zkoordinována, zavedla radnice novinku. Na Správu městského statku, která se až dosud na úklidu nepodílela, totiž převedli zastupitelé další dva miliony korun. Mají za ně začít hasit nepořádek všude tam, kde už to bude v konkrétních situacích neúnosné, bez ohledu na majitele. Třeba právě na Klatovské třídě.

„Je to problém. Ale za každý úsek zodpovídá jeho majitel,“ argumentuje primátor Pavel Rödl (ODS).

Každý z nich se však brání, že se stará dostatečně. „Úklid v centru města nás stojí každoročně kolem 25 milionů korun,“ vypočítává starosta centrálního městského obvodu. Náměstek ředitele plzeňské pobočky ŘSD Michal Syřínek tvrdí, že státní komunikace čistí společnost minimálně pětkrát týdně a stojí ji to každoročně kolem půl milionu korun. „Je ale třeba dohlédnout i na stavební firmy, jejichž auta vyjíždí na silnice s koly obalenými bahnem. Přitom ze zákona mají povinnost po sobě uklidit. To je věcí policie,“ tvrdí Syřínek.

Podle náměstka primátora Vladimíra Duchka (Pravá volba) připravuje město jednání všech správců jednotlivých úseků ve městě.

Petr Náhlík (KDU–ČSL), náměstek primátora zodpovědný za životní prostředí, potvrdil, že úklid by měl být koordinován podobně jako je tomu v zimním období. „Dva miliony korun pro Správu veřejného statku nemají rozhodně suplovat to, že někdo neuklízí tak, jak má,“ míní Náhlík. Podle něj jsou peníze určeny hlavně na likvidaci polétavého prachu kropením, zejména na frekventovaných tazích.