„Je to zčásti vzpomínková výstava. Od 70. let jsem byl na volné noze. V první místnosti ukazuji různé pozvánky, plakáty, katalogy, s nimiž jsem na sítotisku začínal,“ poznamenává Jaroslav Hausner, člen Unie výtvarných umělců (UVU) Plzeň, která Galerii Jiřího Trnky spravuje.

Jaroslav Hausner, původní profesí elektrotechnický inženýr ve Škodovce, na výstavě připomíná i svůj výtvarný počin z konce 80. let, kdy v archivu Západočeského muzea vybíral staré záběry Plzně na skleněných negativech, nazvětšoval je a pak pořizoval aktuální záběry stejných míst. Z této série vznikla hojně navštívená výstava i několik kalendářů a dalších materiálů.

„Po revoluci jsem se věnoval dekorování skla a porcelánu,“ uvádí výtvarník.

V roce 2009 se vrátil k fotografování. „Začal jsem se však věnovat fotografii digitální. ždycky jsem měl chuť fotografii nějak upravit. Snažil jsem se, aby spíše vypadala jako obraz, takže jsem se naučil využívat všech možností, které digitální fotografie poskytuje. Nesmí se to ale přehánět, aby to nebylo samoúčelné,“ poznamenává. Prozrazuje, že rád experimentuje s dlouhou nebo opakovanou expozicí. Ty totiž podle něj dělají skvělé efekty. Baví ho fotit plzeňská zákoutí, rozpadlé stavby i místa, kde se shromažďují lidé.

Jeho fotografie jsou velkoformátové. „Mám je rád. Když se člověk před ně postaví, má dojem, že je její součástí,“ vy-světluje. A tak se návštěvník Galerie Jiřího Trnky ocitne třeba v trnkovém houští na Sylvánu, v areálu bývalé papírny na Slovanech nebo před rozpadlou chalupou na dvorku Pražské 43 či mezi lidmi v Plaze.

Výstava s názvem Plzeň podle Hausnera trvá do 2. února. Ve středu 15. ledna od 16 hodin je na programu komentovaná prohlídka s autorem.