Jedno z nejnebezpečnějších míst na Klatovské ulici, kde dochází k velkému pohybu chodců napříč rušnou dvouproudou vozovkou v obou směrech, se dočkalo stavební úpravy, i když zatím jen provizorní. Tramvajová zastávka na náměstí T. G. Masaryka v Plzni, využívaná především stovkami školáků v ranní a odpolední špičce by měla být nyní bezpečnější díky instalaci betonové vodící stěny.
„Využili jsme probíhající opravu povrchu vozovky Klatovské, kterou provádí Ředitelství silnic a dálnic, a nástupní ostrůvek zastávky ve směru z centra města jsme rozšířili a opevnili tak, aby na něj nemohlo vjet auto a někoho srazit. Zatím se jedná o opravu provizorního charakteru ze cityblocků a jen ve směru z centra, ale projektanti už připravují celkovou úpravu v obou směrech, která se uskuteční nejpozději v roce 2026,“ říká Aleš Tolar, náměstek pro oblast dopravy.
Úzké a krátké nástupní ostrůvky na Klatovské dlouhodobě nevyhovují, nacházejí se na frekventovaném místě a nezvládají nával cestujících. V minulosti v místě docházelo i k tragickým nehodám. „Chyběla na nich i ochrana čekajících, například ve formě zábradlí. Proto jsme přistoupili k tomuto provizornímu řešení, které ale určitě pomůže zvýšit bezpečnost do doby, kdy jej nahradíme normálním stavebním řešením,“ dodává Tolar.
Betonová vodicí stěna se objevila podél ostrůvku v sobotu 3. srpna a ve směru na Bory byla tramvajová zastávka navíc rozšířena o více než jeden metr na celkových 2,7 metru. To však bylo provedeno na úkor jednoho jízdního pruhu. „Tyto úpravy by ale neměly příliš negativně zasáhnout automobilový provoz. Navržené úpravy jsme ověřovali matematickým výpočtem. Například ve směru na Bory, podél zastávky U Práce, prochází pouze jeden jízdní pruh, proto bylo možné přistoupit ke stejnému opatření i v navazujícím úseku na Masarykově náměstí,“ doplňuje Tolar.
Město nyní zpracovává projekt úpravy zastávek, při jehož realizaci nahradí betonové prvky normální stavební řešení. Dojde i k rozšíření ostrůvku v opačném směru, tedy do centra, v tomto směru však budou dva jízdní pruhy podél ostrůvku zachovány.
„Z četných dotazů od občanů vím, kolik lidí stávající stav trápí. Jsem proto rád, že provizorními úpravami dokážeme okamžitě zvýšit bezpečnost na zastávkách, které jsou frekventované a které využívají i děti z místních škol. Trvalé stavební úpravy místa jsou nezbytné a jsou pro nás prioritou,“ říká primátor Plzně Roman Zarzycký.
Práce v úseku sady Pětatřicátníků – Sukova spustilo ŘSD jakožto správce komunikace I/27 v pátek 5. července, výměna povrchu silnice potrvá do 31. srpna. Oprava je rozdělena do několika etap, přičemž na nyní dokončený úsek od Husovy ulice k Belánce naváže oprava úseku od Belánky po náměstí Míru, což si vyžádá návaznou uzavírku této části komunikace.