To potvrzuje Zuzana Koubíková, ředitelka neziskové organizace Plzeň – TURISMUS: „Evidujeme značný nárůst. Odvozujeme ho od návštěvnosti informačního centra a ta je oproti minulým letům zhruba čtyřnásobná." Pokračuje tak trend odstartovaný v minulém roce, kdy se oproti roku 2013 ve městě ubytovalo o 9,5 procenta lidí více.

Hlavně Němci

A které turisty můžou obyvatelé potkat nejčastěji? S převahou vítězí Němci, těch je asi 50 % a nárůst u nich mezi roky 2013 a 2014 byl přes 23 %. Primárně je zajímá standardní městská turistika a akce spojené s projektem Evropské hlavní město kultury 2015.

„Nabízíme turistům i komerční produkty. Jsou to hlavně komentované prohlídky města. Tam byl za první tři měsíce letošní sezony nárůst 500%," říká Koubíková. Větší zájem je i o tzv. pivní turistiku, na návštěvnické trasy Plzeňského Prazdroje se vydalo o desítky procent návštěvníků více.

Nejžádanější cíle• Plzeňské pivovary,
Pivovarské muzeum a podzemí
přes 600 000 návštěvníků
• Zoo a botanická zahrada Plzeň
427 185 návštěvníků
• Techmania Science Center
200 335 návštěvníků
(počty jsou za rok 2014)

Jak je to s návštěvností muzeí a galerií v centru města? Úspěšně odstartoval produkt Adolf Loos Plzeň. I přes omezenou kapacitu komentovaných prohlídek si interiéry bytů od světoznámého architekta prohlédly téměř 4000 lidí. Patton Memorial Pilsen nacházející se v budově kulturního domu Peklo navštívilo za první pololetí roku 2015 o 37 % návštěvníků více ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Další turistickou stálicí je Západočeská galerie. Zaměstnanci ale zdůrazňují, že návštěvnost se odvíjí od výstavy. Instituce momentálně slaví úspěch s portréty Maorů od Gottfrieda Lindauera. Návštěvnost přesáhla 9 000, to je rekord. Na žádnou jinou výstavu nikdy tolik turistů nepřišlo. Vliv projektu EHMK 2015 pocítili i v Západočeském muzeu. „Nárůst turistů ze zahraničí je letos opravdu znát, skoro 60 % návštěvníků muzea není z Čech, loni to bylo 10 %," říká Jakub Šmíd z oddělení propagace a potvrzuje, že návštěvnost závisí na tematice výstavy.

Delší pobyt

Na větší návštěvnosti vydělávají především hoteliéři a restauratéři. Vysoká obsazenost ubytovacích kapacit je znát především o víkendech, kdy jsou hotely plné. Konkrétní čísla za druhé čtvrtletí budou pro celou Plzeň zveřejněna až během srpna, ale podle neoficiálních informací je nárůst v desítkách procent. Z návštěvnických průzkumů vyplývá, že doba pobytu se prodlužuje, polovina návštěvníků ve městě stráví více než jeden den.

Vyšší počet strávníků potvrzují i restaurace. Číšník Martin z restaurace U Mansfelda odhaduje: „Myslím, že je to nárůst o 20 – 30%. Určitě je to znát. Chodí především Němci a Holanďané."

Za čím jste přijeli do Plzně?

Jitka ŠindelářováJitka Šindelářová
Kladno

Přijeli jsme, protože tady máme příbuzné. Máme děti, takže využíváme cíle, jako je zoo nebo Dům loutek.

Miroslav MichálekMiroslav Michálek
Jindřichův Hradec

Plzeň je jedna z lokací, kam jezdíme každoročně na výlet. Ze všeho nejvíce nás láká náměstí, pivovar, zoo a také DinoPark.

Libor JurášekLibor Jurášek
Ústí nad Labem

Jsme na čundru, jedeme do kempu pod stan. Chtěli bychom se podívat na kostel, podzemí, ještě uvidíme podle ceny. Každý rok je to dražší.

Lukas MetzgerLukas Metzger
Německo

Přijeli jsme navštívit kamaráda. Nejvíce se nám líbí náměstí a historické domy v okolí.

Waltraud SchmiesterWaltraud Schmiester
Německo

Chtěli jsme vidět Evropské hlavní město kultury, určitě se sem ještě vrátíme. Jsme tu s průvodcem, zatím jsme byli na náměstí a půjdeme také na prohlídku pivovaru.