Ocelový most už ale od roku 2019 na svém místě nestojí, protože musel ustoupit modernizaci železniční trati a přestavbě přilehlé silnice. Od příštího roku by však měl takzvaný Faltusův most opět sloužit, město Plzeň jej hodlá využít jako lávku pro pěší a cyklisty přes rušnou výpadovku na Karlovy Vary nedaleko Chotíkova.
„Samozřejmě, že si tobogán pamatuji, dělal jsem osm let v Ústředním zásobování a chodil jsem po něm na podnikové ředitelství k 1. bráně. To ale po něm jezdila i auta. Byl to takový orientační bod, když jste chtěli někomu novému popsat cestu. Jsem rád, že ho zase uvidím a rád se po něm znovu projdu,“ říká tehdejší Škodovák, osmapadesátiletý Pavel.
„Rozhodli jsme se 150 tun vážící konstrukci zrepasovat, kvůli transportu ji i rozdělíme a následně sestavíme jako lávku pro pěší a cyklisty přes zářez komunikace I/20 u obce Chotíkov. Repasí nedojde ke změně charakteru původního ocelového mostu a nebude významně zasaženo do hlavní konstrukce,“ přibližuje záměr Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí s tím, že na mostě bude instalované i nové osvětlení formou trojice historizujících svítidel. „Ty budou umístěny na horním portálovém ztužení na začátku, uprostřed a na konci mostu, aby bylo dosaženo původního stavu z doby provozu mostu,“ dodává Tolar.
Unikátní Faltusův most nese jméno Františka Faltuse (1901-1989), který po studiu techniky ve Vídni nastoupil v roce 1926 do Škodových závodů a stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí. Most sloužil v plzeňské Škodovce od roku 1831 a byl prvním svařovaným příhradovým mostem v celém bývalém Československu. Zatím je ocelová konstrukce uložena v areálu bývalé Škodovky a zahlédnout ji můžete při jízdě po Domažlické ulici.

Město Plzeň na projekt za zhruba 50 milionů korun požádá o dotaci z IROP, podporu by mohla získat až ve výši 85 procent celkových nákladů, tedy zhruba 42 milionů korun. Záměr nové lávky i podání žádosti o dotaci už schválili zastupitelé.
„Nyní se vše odvíjí od toho, kdy bude dotace schválena. Poté bude následovat zadávací řízení na zhotovitele v první polovině příštího roku a realizace stavby by následovala ve druhé polovině roku,“ upřesňuje časový harmonogram projektu Ondřej Vohradský, vedoucí úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně.