„Nový sazebník byl radními města schválen 27. června a přibývat budou i další oblasti, kam modré zóny budou zasahovat. Cena zůstane po celém městě stejná pro všechny lokality,“ potvrzuje Radka Žáková ze Správy veřejného statku města Plzně.

Nově se také zavádí progresivní ceny rezidentské karty pro druhé a každé další vozidlo registrované na jednoho majitele, konkrétně 1 000, 5 000 a 10 000 korun za rok.

„Tyto změny reagují na reálný pokles ceny parkovacího oprávnění vlivem inflace a také zajistí větší míru regulace pro případ, že jedna osoba vlastní více vozidel a má zájem parkovat na veřejném pozemku," vysvětluje náměstek pro dopravu Aleš Tolar.

Deník zmapoval, jak je na tom Plzeň ohledně rezidentního parkování ve srovnání s dalšími podobně velkými městy.

V hlavním městě Praze mají dvojí cenu. Liší se podle velikosti parkovací oblasti. Za parkování ve větší zaplatí rezidenti dvanáct set korun za první auto ročně, za oprávnění v menší pak polovinu. „V Praze aktuálně připravujeme komplexní novelu parkování," podotkl mluvčí magistrátu hlavního města Vít Hofman.

Podle oblastí mají odstupňovaný ceník také v Ostravě. V centru stojí parkovací oprávnění pro obyvatele dvanáct set korun, čím dál od centra se oblasti nacházejí, tím se snižuje také cena. Ve Svinově a ve Slezské Ostravě je ročník poplatek za první auto aktuálně 360 korun. „Naposledy se měnily ceny parkovného v roce 2019. Případné změny cen nyní nelze předjímat," uvedla ostravská mluvčí Gabriela Pokorná.

Ještě vyšší je suma za roční parkovací oprávnění za první auto v Olomouci. Tam obyvatelé dají dva tisíce korun. Ještě o tisícikorunu více pak zaplatí rezidenti v Liberci. „Ceník jsme nově upravili v loňském roce, s platností od 1. ledna 2024. Další úpravy proto aktuálně neplánujeme," sdělila mluvčí Liberce Jana Kodymová. Větší rozšíření rezidentního parkování vedení města podle ní v tuto chvíli nechystá.

V Brně je nynější cena za parkování v modrých zónách jen 200 korun, ale v nejbližších měsících se ji chystají brněnští radní navýšit. „O kolik to bude zatím diskutujeme ve vedení města, ale ke změně tarifu určitě dojde od začátku příštího roku,“ potvrdil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Hlavním důvodem pro zřizování zón placeného stání ve městech je regulace dopravy v klidu, tedy parkování. „Zřízení zóny je výhodné zejména pro osoby s trvalým pobytem v území, protože si mohou zakoupit poměrně levné dlouhodobé parkovací oprávnění. Ostatní uživatele má tento systém přimět ke zkrácení doby parkování, většímu využívání jiných forem přepravy anebo k většímu využívání záchytných parkovišť mimo zpoplatněnou zónu,“ říká vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Další parkovací zóny proto chystá město Plzeň zřizovat i v příštím roce. První z nich vzniknou v ulicích kolem zimního stadionu a v okolí plaveckého bazénu na Slovanech.