Ještě necelé dva týdny mohou lidé podepisovat petici Obnova železniční dopravy na trati Rakovník – Kralovice – Mladotice.

Jejím autorům jde o to, aby se na osiřelou jedenáctikilometrovou trať mezi Mladoticemi a Kralovicemi vrátily vlaky. Od roku 1997 tam nejezdí, koleje zarostly a velkou část rozkradli zloději.

Petici podepsaly stovky lidí. Jen její elektronická verze na webu petice24.com nasbírala 731 podpisů a další stovky jsou na arších, jež byly k mání ve většině obcí na trati, v muzeích, prodejnách, infocentrech, knihovnách…

Teď nastal čas petici ukončit. „Děkujeme všem za pomoc při realizaci petice a sběru podpisů. Vyplněné petiční archy pošlete prosím do konce měsíce září na adresu obce Mladotice," vyzývá všechny, kterým není osud trati lhostejný, za petiční výbor Václav Kopta.

Až autoři petice všechny podpisy sečtou, odešlou petici do Parlamentu ČR, Senátu, členům vlády a zvlášť také ministru dopravy.

„Žádáme vládu a poslance České republiky, aby se co nejúčinněji zasadili za rekonstrukci a obnovení provozu na celé trati Rakovník – Kralovice – Mladotice. Tato trať je klíčovou pro dopravní obslužnost našich obcí a celého regionu. Umožňuje dostupnost pracovních příležitostí ve spádových aglomeracích a současně zpřístupňuje náš atraktivní region na hranicích dvou krajů pro udržitelný rozvoj turistického ruchu," píše se v dokumentu.

Starostu Mladotic Zdeňka Slacha těší, že akce vyvolala takovou reakci. „Nečekal jsem, že budou podepisovat lidé z celé republiky," říká.

Za obnovení železnice se v březnu přimluvil také prezident Miloš Zeman slovy, že se spolu s hejtmanem budou snažit, aby se obnovení trati podařilo.

Hejtman Václav Šlajs je ale skeptický. „Pan prezident to vidí z romantického pohledu, vláček v krajině je hezký, ale my musíme myslet na ekonomickou stránku. Zprovoznění trati by stálo tuším 400 milionů korun, a i když by tyto peníze nedával kraj, kraj by pak dotoval provoz," řekl s tím, že dopravu mezi obcemi teď dostatečně zajišťují autobusy.

Trať v datech

1899 – zprovoznění trati č. 162 Rakovník – Mladotice 9. července
1997 – doprava v úseku Mladotice – Čistá se zastavila a vlaky nahradily autobusy
2001 – úsek mezi Čistou a Kralovicemi prodělal rekonstrukci a doprava mezi Rakovníkem a Kralovicemi byla obnovena
2012 – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zastavila zrušení železnice Mladotice – Kralovice a začala hledat zájemce, který ji koupí, opraví a zprovozní
2013 – návrh nového jízdního řádu přišel s tím, že vlaky přestanou jezdit také v úseku mezi Kralovicemi a Čistou – pomohly petice obyvatel obcí, jejich představitelé i Krajský úřad
2014 – SŽDC nabízí mladotickou trať za 24 milionů korun
2015 – obce sepsaly memorandum a sbírají podpisy na petici za obnovu trati, při návštěvě Kralovic jejich snahu veřejně podpořil i prezident Zeman