„Šel jsem si vyzvednout francouzské hole do zdravotnických potřeb v Plzni a prodavačky mi řekly, že moje kartička už neplatí. To znamená, že teď jako nejsem pojištěný? Vždyť si musím jít do lékárny pro léky a nemám na to, abych je všechny zaplatil,“ rozčiluje se například pan Josef z Nýřan. O sloučení pojišťoven penzista vůbec nic netuší. Než s ním stačily pracovnice zdravotnických potřeb problém vyřešit, odešel bez holí.

Klienti ČPZP by nové průkazy měli mít už od začátku října. Sami se o ně nemusí starat, pojišťovna jim je posílá poštou spolu s vysvětlujícím dopisem. Nestihla ale vyřídit rozsáhlou agendu včas. „Do konce tohoto týdne by všichni pojištěnci měli dostat nový průkaz. Jsme ale domluvení, že zdravotnická zařízení budou staré kartičky tolerovat ještě do konce letošního roku,“ vyjádřila se pracovnice call centra ČPZP.

Pracovnice zdravotnických potřeb v Prokopově ulici v Plzni Ivana Čermáková potvrzuje, že stále přichází zákazníci s kartičkami hlavně České národní zdravotní pojišťovny. „Úhrady automaticky účtujeme na průmyslovou pojišťovnu na číslo 205, zákazníky normálně obsloužíme,“ říká Čermáková.

Problém pana Josefa spočíval v tom, že měl hodně starý průkaz České národní pojišťovny bez vyznačení doby platnosti. „Než jsem stačila sehnat telefonní číslo na novou pojišťovnu, abych si ověřila, jestli je u ní pojištěný, odešel,“ vysvětlila Čermáková.

Prezident České lékárnické komory Stanislav Havlíček upozorňuje, že je pouze na dobré vůli zdravotnického zařízení, když vyjde vstříc pacientovi, který nemá platný průkaz. „Jedna z možností může být, že klient si například lék sám zaplatí a pak si úhradu vymáhá od pojišťovny,“ podotkl Havlíček. ČPZP nevydala veřejný příslib, že takové závazky proplatí, ale prý to slíbila lékařům, lékárnám a podobným zařízením v dopise.