Měla to být letošní nejzásadnější plzeňská stavba: most Generála Pattona se měl ve směru na Lochotín v létě zbourat a do konce roku měl stát nový. V roce 2017 mělo totéž potkat jeho kolegu, tentokrát ve směru od Lochotína. Ale všechno je jinak.

Dvouletá rekonstrukce nejvytíženějšího plzeňského mostu se o rok odkládá. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připouští administrativní komplikace a nechce riskovat, že z mostu a jediné spojky mezi Lochotínem a centrem města bude na zimu rozkopané staveniště s tramvajovou jednokolejkou uprostřed.

S nadsázkou se dá říci, že stavbu odkládá její velikost a výdaje v řádech stamilionů korun. A také to, že investory jsou ŘSD (stát) a město Plzeň. Právě oni hodlají totiž vypsat společné výběrové řízení na zhotovitele, což je poměrně komplikované. Zakázka se tím stává ´významnou´ a musí ji za stát schválit vláda a za město zastupitelé. „Předložím ji zastupitelstvu 3. března," potvrdil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

ŘSD komplikace se schválením nepředpokládá, přesto chce mít časovou rezervu pro případ, že by se něco zaseklo. „Podobných zakázek má ŘSD v republice hodně, a pokud vím, žádný problém se schválením nikdy nebyl," doufá ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák. Jenže je tu i 90denní lhůta, během níž se mohou ve společném výběrovém řízení hlásit o zakázku různé stavební firmy. Pokud by vypisovalo tendr zvlášť město a zvlášť stát, byly by lhůty mnohem kratší.

Most G. Pattona a jeho oprava
Rekonstrukce je rozvržena do dvou let, měla začít v květnu 2016 a skončit v prosinci 2017. Letos se měl zbourat most na Lochotín a v příštím roce most v opačném směru. Letos se ale udělají jen přípravné práce a s bouráním se začne až příští rok. Celá rekonstrukce skončí až v prosinci 2018. ŘSD bude akce stát cca 200 milionů korun (bez DPH), město cca 50 milionů korun (bez DPH).

Pak by se ale pravděpodobně stalo, že ve dvou výběrových řízeních by vyhrály dvě různé firmy, které by se sešly na jednom staveništi. „To by bylo samozřejmě komplikované, mohly by si vadit, hrozilo by riziko zdržení a vymlouvání se jeden na druhého," poznamenal Kuťák. Dodal, že pro ŘSD bude firma dělat všechny práce na mostě a na silnici, u města jde zase o tramvajovou trať či osvětlení.

Společný postup znamená odložení stavby o rok. „Letos sice začneme, ale jen přípravnými sanačními pracemi spodní stavby mostů a přípravou konstrukce. Samotné bourání a stavba tramvajové jednokolejky se posouvá až na příští rok," potvrdil Kuťák.

Řidičů ani cestujících městskou dopravou včetně tramvají se letos žádná omezení nedotknou.

Jenže posunem hlavních stavebních prací do roku 2017, kdy začne také rekonstrukce železničních mostů u hlavního vlakového nádraží a rozkope se i Mikulášská ulice, se Plzeň stane velkým staveništěm s komplikovanou cestou na Slovany i na Severní Předměstí. „Každá ze staveb bude mít svoje dopravní opatření. Musíme je zkoordinovat tak, aby to bolelo co nejméně," prohlásil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).