Lidé si stěžují na špatnou dostupnost Stomatologické kliniky Fakultní nemocnice v Plzni, kde se zubní pohotovost od ledna tohoto roku nachází, i na příliš dlouhé čekání. Před tím, že jeden lékař nemůže zvládnout víkendovou službu pohotovosti, pod níž spadá celý Plzeňský kraj, varoval již v prosinci předseda plzeňské České stomatologické komory Rudolf Jakl.

„Přála bych někomu z Krajského úřadu, aby si šel jednou o víkendu sednout na mé místo. Těch nadávek, co si tady vyslechnu, to si nikdo neumí představit,“ říká Libuše Hůrková, která pracuje ve vrátnici polikliniky na Denisovo nábřeží. Tam zubní pohotovost fungovala asi osmdesát let. Pacienti o přesunu do fakultní nemocnice často nic nevědí a na mnoha internetových stránkách se ještě dnes dozvídají, že zubní pohotovost se nachází právě zde.

„Pacienti si stěžují na to, že se nemohou v noci vůbec do fakultní nemocnice dostat. Jediná možnost je asi taxík. Další se vrací ve všední dny, že by se tam nedočkali, a raději trpí celý víkend,“ popisuje nejčastější námitky proti přesunu pohotovosti Hůrková. Jediné, co proti tomu mohou nespokojení pacienti dělat, je stěžovat si na Krajském úřadě. „Proto jsme udělali hlavičku petice, pod níž se mohou lidé podepisovat. Všichni níže podepsaní tady byli právě kvůli ošetření během jediného měsíce,“ uvádí zubní lékařka Jitka Chytrová, která na poliklinice ordinuje. Sama zde dříve na zubní pohotovosti sloužila. „O víkendu jsme tu byli dva lékaři a úrazy a komplikovanější případy se posílaly na Lochotín. Teď to tam musí všechno zvládat jeden lékař,“ říká Chytrová.

Sloužícímu lékaři na pohotovosti pomáhá sice dentista, který má službu na lůžkové části kliniky, ale ten se musí starat hlavně o své pacienty. Stovka ošetřených za víkend přitom není výjimkou, stejně jako čekací doba pět hodin. Radní pro zdravotnictví PK Václav Šimánek uvádí, že se bude situací zabývat. „Petice k mým rukám zatím nedorazila, takže se k ní nemohu vyjadřovat. Fakultní nemocnice vyhrála výběrové řízení, poliklinika nesplnila ani jeho základní podmínky. Pokud to takto nebude fungovat, budeme hledat jiné řešení,“ tvrdí Šimánek. Ohledně dlouhé čekací doby se vyjádřil, že je lepší, když se lékař věnuje pacientovi patřičně a odvede dobrou práci.