„Devětadvacátého prosince jsem šla do supermarketu pro koření, které neměli. Tak jsem s prázdným košíkem odcházela, když mě za pokladnou zastavil muž. Mával přede mnou nějakým průkazem a dožadoval se, abych mu ukázala obsah své kabelky. V tu chvíli jsem zůstala v šoku, nic podobného jsem nečekala ani nezažila a poslušně jsem kabelku ukázala. Lidé na mě koukali jako na zlodějku, připadala jsem si hrozně,“ popisuje svoji nepříjemnou zkušenost Uherská.

Jaká máte práva?

 Pracovník ostrahy je civilní osoba. Pokud zákazníka požádá, aby mu umožnil prohlídku své tašky či kabelky, dotyčný mu nemusí vyhovět. Má právo odmítnout a trvat na tom, aby věc přijela vyřešit policie. Ostraha má právo zákazníka zadržet v případě, že existuje důvodné podezření, že spáchal trestný čin. V zákoně ale toto zadržení není blíže specifikováno. Určitě ale ostraha nesmí nikoho fyzicky napadnout či zamknout v nějaké místnosti.

Když se ukázalo, že nic neukradla, pracovník ostrahy prý jen prohodil: „V pořádku,“ a odcházel. „V tu chvíli jsem si uvědomila, co se stalo, třásla jsem se. Chtěla jsem zavolat vedoucího, ale přišla nějaká zástupkyně. Řekla jsem jí, že nechápu, proč mě jejich zaměstnanec bezdůvodně nařkl z krádeže, a ona mi odsekla, že je to jeho práce. A já ani nevěděla, jak mám reagovat. Už tam nikdy nepůjdu, přemýšlím, kdo všechno mě mohl vidět. Třeba sousedi. Mohli si myslet, že jsem skutečně něco ukradla. Cítila jsem se hrozně. Člověk je v tu chvíli tak bezmocný,“ dodává Plzeňanka.

Po incidentu napsala e–mail na centrálu společnosti Billa. Ta si teď sáhla do svědomí a omlouvá se.

„Na e–mail od paní Uherské jsme reagovali omluvným dopisem operativního ředitele. Věc jsme zároveň řešili i se zástupkyní vedoucího prodejny, od externí agentury zajišťující ostrahu prodejny budeme požadovat opětovné proškolení zaměstnanců. Věříme, že podobná zkušenost se nebude opakovat,“ uvedla mediální zástupkyně společnosti Beata Bartošová.

Podobný případ se v Plzni nestal poprvé. Loni v březnu se v Bille na Slovanech dokonce strhla mezi pracovníkem bezpečnostní služby a jedním ze zákazníků brutální rvačka.

Začala ve chvíli, kdy pracovník ostrahy podezíral mladého Plzeňana z krádeže čokolády. Bitku tehdy ukončila až přivolaná hlídka policie. Strážci zákona potvrdili, že muž v obchodě skutečně nic neukradl. Ukázalo se ale, že s ním v supermarketu byly problémy už dříve. Kvůli rvačce muž tentokrát putoval před přestupkovou komisi Úřadu městského obvodu Plzeň–Slovany.