V devíti letech postavil svůj první létající model, ve třinácti už pilotoval letadlo na dálkové ovládání, které sám vyrobil, a od patnácti let ví, jak vypadá svět ze vzduchu. Milovník letadel, povoláním chirurg, Zbyněk Bican z aeroklubu v Rané zavítal tento týden na letiště v Plasích, kde jsou až do víkendu k vidění historické větroně.

„Já jsem tady se svým dvoumístným větroněm Kmotr. Byl vyroben v roce 1950 a je poslední ze série 31 kusů, který ještě létá," přiblížil Bican stroj s tím, že další dva kusy jsou v muzeích a ostatní byly spáleny.

Kmotra koupil od Leteckého sportovního centra Česká Třebová. „Tam ho kompletně zprovoznili, ale není vhodný na sportovní létání, tak stál v hangáru. Domluvil jsem se s majiteli, že s ním budu létat po českých letištích a spousta pilotů se v něm ráda sveze," popsal pilot, jak se k větroni dostal. „Když jsem ve vzduchu a nechám se vléct na jiné letiště, často se kolem mě slétne víc strojů a piloti si Kmotra prohlížejí," řekl šťastný majitel.

Na letiště do Plas se svým strojem přilétl, ale až z Rané nedoplachtil. „Řekl jsem, že potřebuju dotáhnout na dokluz na letiště Plasy,
a vlekař, který zná charakteristiky Kmotra, mi říká 'dobře, takže až nad letiště'," směje se Bican.

Jeho větroň se ve své době, díky tomu, že je dvoumístný, využíval pro trénování pilotů. „Výhodou bylo, že instruktor a žák seděli vedle sebe. V dnešní době si díky tomu můžeme s pasažérem dobře povídat nebo můžu svézt slečnu," dodal
s úsměvem.

I když je jeho stroj
v dnešní době unikátem, jako výcvikový dlouho nesloužil. „Společně s Kmotrem létal ještě dvoumístný Pionýr, kde instruktor a žák seděli za sebou. Oba ale v ro-ce 1956 překonala konstruk-ce Blaník, která suverénně válcovala výcvikové možnosti všech ostatních strojů," říká 55letý Bican, který létá také s motorovými letadly.

Větroně každý rok obsadí na týden letiště

Během tohoto týdne si všichni, kdo projížděli kolem letiště v Plasích, mohli všimnout neobvyklého jevu – na nebi bylo k vidění více bezmotorových strojů, než je obvyklé. Není se čemu divit, právě letiště v Plasích si totiž jako místo srazu vybrala dvacítka majitelů historických větroňů.

„Každý rok uděláme jeden velký sraz, kde se nás sejde většinou kolem dvaceti. Letos padla volba na Plasy, jsme tady vůbec poprvé," vysvětlil jeden z organizátorů Tomáš Mezera z Aeroklubu Raná.

Místo srazu vybírají členové plachtařského oldtimer klubu podle kapacity hangárů. „Některé stroje jsou složité na rozkládání, jiné jsou dřevěné a potažené plátnem, ty musí vždy být v hangáru," upřesnil Kotora.

Na letišti jsou k vidění větroně už z předválečné konstrukce. „Letoun DFS Olympia Meise byl sice vyroben až po válce, ale vychází ze staré konstrukce. Jsou tady dva československé Šohaje z roku 1951 a 55, řadA Orlíků ze šedesátých let, ale i německé stroje ze stejné doby. Je tu k vidění i polská Foka 4," informoval Mezera.

Sraz historických větroňů se již dvakrát konal ve Staňkově. Majitelé se plánují vrátit i do Plas.