Opravy silnic, které potrhal mráz, si jen v Plzni vyžádají miliony korun. A řidiči nepřestávaj nadávat. „Každou chvíli vlítnete do jámy, tlumiče mám úplně v háji,“ stěžuje si například Robert Albrecht z Chotěšova.

„Na odstranění škod, které přímo souvisí s letošní zimou, budeme muset vynaložit odhadem asi 30 milionů korun. Toto číslo se týká silnic I. tříd v kraji. Jen v Plzni nás vyjdou opravy škod na silnicích I. tříd na asi tři až pět milionů korun. Letošní zima je v tomto ohledu nejhorší za poslední tři roky,“ říká ředitel Plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.

I Správa a údržba silnic (SÚS), která má na starosti komunikace II. a III. tříd, bude muset po letošní zimě sáhnout hlouběji do kasy. „Když byly zimy mírnější, vyšly nás opravy našich silnic v Plzni asi na tři miliony korun. Letos počítáme, že výdaje budou vyšší asi o 1,5 až dva miliony korun,“ uvedla šéfka SÚS Kralovice Jana Kašparová.

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer připustil, že se částka na opravy silnic po letošní tuhé zimě musí zvýšit. „Jednáme o navýšení rozpočtu pro dopravu. Přesná částka bude známa až po vyčíslení přesných škod, ale předpokládám částku 35 až 40 milionů korun,“ uvedl Bauer.

Také místní komunikace, které bude v Plzni opravovat Správa veřejného statku, si vyžádají vyšší investici než loni, a to zhruba 30 milionů korun. Podobně „ničivý“ dopad měla na silnice například zima v letech 2001 a 2002. A co vlastně povrchu vozovek nejvíc škodí? Hlavně zatékání vody do drobných prasklin, které se, když voda zmrzne, roztrhnou.

Silničáři chtějí s opravami začít, co nejdříve to bude možné. Na komunikacích nižších tříd budou nejhorší výtluky zhruba do konce března záplatovat studenou balenou asfaltovou směsí. Díry, které se kvůli chladnu nedají opravovat, alespoň označí. Během dubna už by mohly začít fungovat obalovny a asfaltování všech silnic se rozjede naplno.