„Máme smluvenou schůzku všech zúčastněných stran, kde budu chtít skluz prací přesně zdůvodnit. Pokud se ukáže, že za zdržení zodpovídá stavebník a ne objektivní technické komplikace, budu sankci prosazovat. Měsíční skluz znamená podle smlouvy pět milionů korun pokuty,“ prohlásil Rund. Zároveň však dodal, že některé potíže stavebník skutečně ovlivnit nemohl. „Například v Jungmannově ulici unikal plyn, a práce kvůli tomu čtyři dny stály,“ konstatoval náměstek.

Obchodníci z Americké třídy se shodují, že prosincový termín není možné dodržet. „Pořád je tu oraniště, přesto že náš úsek už měl být dávno hotov,“ uvedl Miloš Vakeš z parfumerie Lady Korál, která se nachází pod křižovatkou u Elektry. Pelikán to však odůvodňuje nutným zajištěním bezpečnosti. „V křižovatce se objevily sítě, o kterých jsme nevěděli, takže tento úsek zatím nebyl otevřen,“ vysvětlil.

Potíže už má stavba ale i v dokončeném úseku, konkrétně na novém kruhovém objezdu u Mrakodrapu. Řidiči trolejbusů tvrdí, že pokud do něj nenajedou dostatečně rychle, vůz se jim na něm skoro vždycky zastaví a musí jej komplikovaně znovu rozjíždět. Jejich slova potvrzuje zkušenost Jana Laiera z Plzně, pasažéra, který pomáhal koncem října jeden takto zastavený trolejbus na kruhovém objezdu roztlačovat.

„Jezdit přes takový úsek je o nervy. Doporučil bych autorovi nápadu s kruhovým objezdem s trolejemi, aby si někdy za volant trolejbusu sám sedl a povinně ho tak týden projížděl i s lidmi ve voze. Skončil by brzo v blázinci,“ uvedl řidič, který odmítl zveřejnit svoje jméno, ale redakce jej má k dispozici. Tvrdí, že trolejové vedení nad objezdem obsahuje několik izolovaných úseků, a pokud do něj řidič nevjede rychle, v některém z nich se mu vůz téměř pokaždé zastaví.

Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Michal Kraus potíže připouští. „Určité komplikace tu evidujeme a souvisí s technickým řešením a počtem výhybek,“ vysvětlil Kraus. Dodal, že řidiči po spuštění provozu v celém úseku Americké třídy získají určitou rutinu a zvládnou komplikovaný úsek projíždět bez nuceného zastavování.

Dopravní podnik spoléhá i na to, že zastupitelé rozhodnou v příštím týdnu o neprůjezdnosti bulváru pro veškerou dopravu a komunikaci budou smět využívat jen vozy MHD a zásobování. „Těsně pod křižovatkou u Práce ubude třetí jízdní pruh a zároveň se sem přesune trolejbusová zastávka z Tylovy ulice. Podle jízdních řádů v ní budeme odbavovat v některých hodinách trolejbusy každých třicet sekund,“ upozorňuje Kraus. Pokud však bude Americká zatížena i jinou dopravou, hrozí podle něj potíže.

Podle zatím platného harmonogramu mají začít trolejbusy projíždět Americkou 22. prosince.