„Stížnost od pana Šebka jsem obdržel ve čtvrtek, musel jsem sestavit komisi několika lidí, stáhnout hovory a celý případ vyhodnotit. V tomto případě jsme se shodli na tom, že operátor jednal správně,“ uvádí ředitel Záchranné zdravotní služby Plzeňského kraje Ivo Rada. Záznam nahrávky Deníku puštěn nebyl, ale rodině Šebkových tuto možnost Rada nabízí.

Podle něj v době volání na výjezdové stanici na Borech nebyl žádný vůz s lékařem. V případě Jiřího Šebka se jednalo o ledvinovou koliku, která je velmi bolestivá, ale nevede k bezprostřednímu ohrožení základních životních funkcí. „Měli jsme informaci, že pacient již sedí ve voze, a v celém záznamu hovoru nepadlo slovo o ztrátě vědomí. Odvoz vlastním vozem se tedy jevil jako rychlejší varianta, se kterou rodina v daném okamžiku souhlasila. Kdyby odmítla, vůz RZP by přijel,“ popisuje obsah nahrávky Rada.

Matka pacienta toto vyjádření odmítá. „Sanitu mi nenabízeli vůbec, řekli mi, ať ho dovezeme sami,“ trvá na své verzi. Přiznává však, že informace předané operátorovi nebyly vzhledem k dané situaci přesné. „Co nejpřesnější informace jsou však ke správnému vyhodnocení případu důležité. Na jejich základě se operátor rozhoduje,“ říká Rada. „Tlak veřejnosti na naše pracovníky je silný, spousta lidí této služby zneužívá. Pracovníci jsou ale dobře školení a vědí, co dělají,“ dodává Rada.

Za měsíc eviduje stanice na Borech 1200 výjezdů vozů, z toho 800 RZP bez lékaře.