Jediným výsledkem je to, že žádost o dotaci na stavbu do Bruselu zatím vůbec neodešla a leží v jednom ze šuplíků na Krajském úřadě. A nejde o málo. EU má totiž na přibližně miliardovou investici přispět více než 600 miliony korun.

Problémem, o který jde, jsou pozemky pod budoucím vysokým napětím, které zatím patří zhruba dvaceti majitelům. „Město mělo na starosti přípravné práce a pozemky mělo buď vykoupit, nebo domluvit věcná břemena,“ prohlásil hejtman Milan Chovanec (ČSSD) s tím, dohoda byla taková, že město zajistí veškeré pozemky a projekt a kraj sežene peníze. Problém je ale právě s pozemky. Plzeňská radnice se brání. „Máme smlouvu s firmou ČEZ o tom, že záležitost vyřídí,“ řekl technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Připustil však, že ČEZ zatím v této věci nemá nic jisté a město mu začne pomáhat. ČEZ tvrdí, že nezaspal a stále s vlastníky jedná. „Je to komplikované. V jednom případě se čeká na vyřízení dědictví. Tady nám slíbilo město pomoc,“ argumentuje mluvčí společnosti Michaela Jírovcová.

Podle Runda platí pro tuto etapu okruhu vydané stavební povolení a může se začít stavět bez ohledu na nevyřešené pozemky. Ty se mohou dojednat později, větší problém vidí v tom, že se kraj v minulosti zavázal přeložku vysokého napětí v ceně 60 až 70 milionů zaplatit. „Teď se tomu ale brání,“ podotkl Rund.

Chovanec však trvá na tom, že o penězích teď není třeba vůbec mluvit, protože město nedodrželo základní dohodu o tom, že vše pro stavbu zajistí, a to včetně vyřešení problémů kolem pozemků. „A to nebylo splněno,“ dodává hejtman.

Původně prý měla být stavba městem připravena už dávno, termín se ale stále posouval. Nyní se navíc objevil problém s nevyřešenou přeložkou. „Proto teď nepodáváme žádost o dotaci. Hrozí, že by mohla být kvůli tomu zmařena. Raději počkáme a požádáme až v další výzvě,“ vysvětlil hejtman s tím, že se město má vyjádřit do tří měsíců. O evropské peníze ale nemůže kraj žádat donekonečna. „Peníze z tohoto regionálního operačního programu lze čerpat jen do roku 2013, do té doby musí být dostavěno,“ upřesnil Chovanec, podle něhož navíc samotná stavba bude téměř dva roky trvat. Kraj by tedy měl žádost podat ještě letos, aby se všechny práce stihly.

Západní okruh má propojit jižní a severní část města, hotová je nultá etapa od Makra k Vejprnické ulici. Další část, kterou nyní komplikuje přeložka vysokého napětí, má pokračovat až k výpadovce na Křimice.

Pro řidiče však bude mít hlavní efekt až poslední etapa z Křimické na Karlovarskou třídu k hypermarketu Globus za dvě miliardy korun. Na tu však nemá peníze ani město, ani kraj. Hejtman i primátor Martin Baxa (ODS) proto chtějí tlačit na stát, aby silnici i výstavbu druhé části převzal. Pak by mohla být Plzeň obkroužena silnicí pro dvacet tisíc aut denně do pěti až sedmi let.