Ministerstvo školství každopádně tuto možnost rodičům talentovaných a nadaných dětí nabízí. To, zda dítě může usednout do školní lavice o rok dříve, než je běžné, rozhodnou pracovníci pedagogicko–psychologické poradny.
„Rodiče k nám s takovými ´chytrými´ dětmi chodí. Nestačí ale, aby dítě bylo dostatečně vyvinuté rozumově. Na to, aby mohlo do první třídy základní školy, musí být zralé i po stránce společenské, citové a pracovní,“ uvádí vedoucí Pedagogicko–psycholo– gické poradny v Plzni Blanka Veselá. Nedostatečně citově vyzrálé dítě jakkoliv nadané by mohlo ve škole například plakat nebo by nespolupracovalo.
„Já bych tuto možnost před lety, kdy mému synovi byly čtyři roky a četl i psal, uvítala. Tím, že se pak v první třídě nudil, se vlastně nenaučil učit se,“ říká nyní již babička Jana Šindelářová z Plzně. Podle Veselé ale mohou nadané děti dnes využít také možnost rychlého studia a jeden ročník například přeskočit. „Mohou navštěvovat matematické třídy nebo různé vzdělávací zájmové kroužky a nebo chodit přímo k nám do prostor poradny, kde vedeme Klub nadaných a talentovaných dětí.
„To bych asi upřednostnila. Mám pocit, že když by šla dcera do školy o rok dříve, přišla by o možnost chodit tam se svými kamarády ze školky, se kterými se zná už dva roky. Navíc mám pocit, že bych jí tím ukradla kousek toho úplně bezstarostného dětství,“ míní Miloslava Šenfeldová z Plzně. Protože je na mateřské ještě s jedenáctiměsíční dcerou, oceňuje, že starší dítě občas do školky nedá a jsou spolu doma nebo podnikají různé výlety. „To by ve škole už nešlo,“ vysvětluje Šenfeldová.
Pro pedagogy se tím, že jim mohou přibýt do tříd pětiletí žáčci, příliš nezmění. „ I nyní je mezi některými dětmi dvouletý rozdíl kvůli odkladům a datu narození. Ale myslím, že v pěti letech nastoupí do školy opravdu jen mimořádně talentovaní žáci,“ říká zástupce ředitelky 28. ZŠ Michal Zoubek. Sám se domnívá, že hranice šesti let je pro vstup do školy nastavena správně.