Další jsou obchvaty Kaznějova, Plas a Kralovic. Jak to s nimi vypadá?

Aby mohla města a obce ležící na sedmadvacítce lépe spolupracovat, vznikl roku 2009 Dobrovolný svazek obcí silnice I/27. Jeho současným předsedou je starosta Kralovic Rudolf Salfický. Podle něj obce na přípravách obchvatů pracují. „Nejdůležitější jsou samozřejmě zpracované územní plány, které s obchvaty budou počítat. S nimi souvisí výkupy pozemků a další," řekl Salfický.

Jako první by měl na řadu přijít zřejmě obchvat Kaznějova. „Pro obyvatele Kralovic budou přitom obchvaty Kaznějova a Plas ještě důležitější, než obchvat Kralovic, protože zkrátí cestu do Plzně, kam jezdí za prací," tvrdí Salfický.

Kralovický obchvat má město minout ze západní strany – začít za Výrovem a na silnici se znovu napojit u Vysoké Libyně. Na západní straně města povede také kaznějovská přeložka, u Plas však nová silnice povede na východě.

Ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák řekl, že pořadí, v jakém obchvaty vzniknou, závisí na takzvané multikriteriální analýze, která se zpracovává pro celou republiku. „Tato analýza určí projekty, které jsou prioritní a které mohou počkat. První výsledky bychom měli znát už koncem ledna," uvedl Kuťák. „V této chvíli na zmíněné přeložky probíhají pozemkové úpravy, a to tak, aby se nedotkly pozemků soukromých vlastníků," dodal ředitel.

ŘSD připravuje také obchvat jihoplzeňských Přeštic, které rovněž leží na silnici I/27, a s ním související přeložku úseku Šlovice-Přeštice.

Kromě stavebních náležitostí by se města měla připravit také na odpůrce, kteří se velmi pravděpodobně ozvou.

Třeba v Třemošné s obchvatem bojovali obyvatelé části Orlík, u níž nová silnice vede. Jejich argumenty, že přeložka není dostatečně odhlučněna a umírá na ní zvěř, si po rozhodnutí soudu v létě 2011 málem vymohly uzavření celého obchvatu.

Vyhrocenou situaci tehdy řešil krajský krizový štáb.

Dnes už se kritici přeložky zaměřují hlavně na křižovatku mezi Třemošnou-Zálužím, která jim připadá nepřehledná. „Někdo to říká, a já připouštím, že ti, kteří si nenajedou až před křižovatku, asi ideální rozhled nemají. Ale nezdá se mi zvlášť nebezpečná," míní řidič Karel Veselý.

DSO silnice I/27

Členská města a obce Dobrovolného svazku obcí silnice I/27:
Kralovice
Plasy
Plzeň
Kaznějov
Třemošná
Horní Bříza
Vysoká Libyně
Výrov
Rybnice
Hromnice
Bílov